Dagje Treinen

Ik heb nog één NS Dagkaart liggen, eentje voor door de weeks. Hoewel het wederom mooi weer is ga ik vandaag toch lekker in de trein zitten. Eerst moet ik met de auto naar de garage. Het lampje van de airbag blijft branden. Dus maar een afspraak gemaakt voor 08:15. Treinen 2016 - Noordzee bij Scheveningen Als die achter moet blijven zit ik toch in de trein. Even logisch plannen. Maar na een uitlees oefening en een contactje reinigen is de auto weer brand lampje vrij. En dat voor 09:00. Kan ik mooi direct door naar het station en de trein van 09:05 naar Amsterdam Centraal nemen.
Vanuit de trein kan ik alvast mooi de A1 bekijken. Als ik volgende week hier weer moet rijden is het wel prettig om de weg situatie al gezien te hebben. Aquaduct nu in beide richtingen open, maar de brug over het Amsterdam-Rijn kanaal nog niet. Jammer.

Op Amsterdam CS koop ik een toeslag om de Intercity Direct naar Rotterdam te mogen nemen. Voor 2 euro 50 rij je dan anders naar Rotterdam CS. De HSL route voor de hoge snelheidstreinen en Intercity Direct. Voorbij Nieuw-Vennep gaat het gas erop en zoeven we naar Rotterdam. De Thalys gaat hier sneller, maar dit is ook niet slecht. Het is toch wel opvallend druk in de trein. Na 45 minuten zijn we in Rotterdam. Ik stap uit en loop een klein blokje om, maar ik vind niet iets wat me trekt, daarom ga ik maar weer terug en stap weer de trein in. Treinen 2016 - Onder de Pier van Scheveningen Na een aankoop bij de AH to go tenminste. Ik ben zo vertrokken, heb over veel nagedacht, maar proviand voor onderweg, nee, dat niet.

Via Den Haag Holland Spoor rij ik naar Den Haag CS. Ook hier loop ik naar buiten, vind deze keer wel iets wat me leuk lijkt. Neem de tram, ook niet alledaags! Ik wil naar Scheveningen. Lijn 9 die ik vind gaat echter maar tot Madurodam. Hier moet ik overstappen op bus 69. Men is aan het spoor bezig. Nou, dan pak ik een HTM bus ook even mee. Even rechts van het Kurhaus stap ik uit. Alsmaar rechtdoor lopen en je komt vanzelf op het strand. Alhoewel, als ze er niet zo alle barstens veel strandtenten er tussen hadden gezet, gewoon gênant zo veel.

De badgasten zijn verdwenen, de wind heeft vrij spel. Als je nog verf van een plank wil verwijderen kun je die gewoon op het strand leggen. Treinen 2016 - Kurhaus Het wordt compleet gezandstraald. Na wat sfeer opnames loop ik over de promenade. Even een goed punt vinden om het Kurhaus op de foto te krijgen en dan weer weg. Te harde wind, maar voornamelijk dat gemaakte gezelligheid van een strandtent trekt mij totaal niet. Het trekt me ook niet om naar een restaurant te gaan, maar een KFC haalt me over. Het zit naast een halte voor tramlijn 1. Aangezien het ver na twaalf uur is lust ik best wel wat. Een hamburger KFC style, klein frietje en een Pepsi Max. Het vult.

Lijn 1 is precies wat ik in gedachten had op CS, een hobbelige tramrit dwars door de stad. Het brengt me terug naar Den Haag Holland Spoor. Een directe verbinding met Schiphol is er even niet. Wel kan ik mee naar Leiden CS. Hier stap ik over op de Intercity naar de luchthaven. Even een beetje kerosine snuiven op het platform. Fijne luchthaven Schiphol. Een platform als deze kan Zaventem ook wel gebruiken. Er is niet veel leukers om naar vliegtuigen te kijken. Het is spitsuur nu, er vertrekken veel vliegtuigen. In de Nederlandse Mistral sta ik naar de zilveren vogels te kijken. Voordat ik vertrek nog de AH in voor wat bubbels. Een netje met Vergeer kaasblokjes kan ik niet zo vlug vinden. Ik doe net iets te lang boodschappen. Treinen 2016 - Schiphol Als ik op het perron kom zie ik nog net de rode lampen van de trein naar Deventer. Amersfoort zou een mooie overstap station zijn geweest. Een andere rit naar huis om niet twee keer de Hanzelijn te hoeven nemen. Helaas. Nu pak ik de eerstvolgende intercity naar Amsterdam CS. Ik denk dat de trein niet verder gaat, maar ze hebben ook niks omgeroepen in de trein. Op het perron zie ik Lelystad op het bord staan. Dus ik weer terug de trein in. Om nu nog Amersfoort of wat dan ook aan te doen trek me niet zo meer, ik stap wel over op Lelystad.

De 20 minuten overstaptijd in de polder vul ik door een Broodje Döner te kopen. De trein naar Kampen Zuid gaat om 17:05, heb ik gelijk het avondeten ook al op. Terug in Kampen ga ik, voordat ik naar huis rij, nog naar de Formido en Boni in IJsselmuiden toe. Morgen naar het Kruidvat voor een volgende NS Dagkaart. Vanavond eens nadenken waar ik dan naartoe zal gaan.

Terschelling

Terschelling 2016 - De Brandaris Wat een beroerd bed om in te slapen. Sommige zullen het bed het einde vinden, nou ik niet. Veeeel te zacht. Te weinig spring in de box. Het enige voordeel wat het bed heeft is dat ik wakker was, achter de gordijnen ging kijken en ik De Brandaris in al zijn glorie door het raam kon zien. Dat was me met daglicht nog niet opgevallen.

Heel erg voor de wekker stap ik uit bed. Ik zit zelfs al om 08:00 aan het ontbijt. Gisteren bij de bus lijnen zitten kijken. Veel zin om wederom door West-Terschelling te lopen heb ik niet. Als ik nu eens de bus pak dan zie ik nog niet heel veel van het eiland, maar meer dan het rustieke dorp.

Om 09:00 check ik uit en betaal ik de rekening van overnachten en het diner van gisteravond. Bij de bakker koop ik een donkere Terschelling Pondkoek. Struin toch nog de winkelstraten af, maar vertrek al snel richting Willem Barentszkade. De bus naar Oosterend vertrekt hier om 09:25. Deze lijndienst is de langste die ik kan nemen en die ook nog eens het hele eiland doorkruist. Bijna alle dorpen op Terschelling doet hij aan. Om meer van het eiland te zien moet je de fiets pakken. Terschelling 2016 - Landelijk Terschelling Dat ga ik denk ik toch nog wel een keer doen. Twee keer een halve dag is veel te weinig om alles te zien. Misschien dan ook niet alleen. In je uppie onderneem je toch net niet genoeg.

Gelijk bij het in de bus een kaartje kopen meld ik dat ik ook gelijk weer mee terug ga. “Iets meer van Terschelling zien dan alleen West-Terschelling”. De chauffeur vindt het een goed idee. Relaxte man wel.
De dorpen waar de bus langs komt zijn nog kleiner dan klein. Sommige gebouwen staan er al heel lang en ademen geschiedenis. Wel een leuke omgeving. Na Midsland wordt het meer landelijk. Open vlakte aan de zuidkant van het eiland. Het noorden is meer duin, maar hier heb je fiets voor nodig om er meer van te zien. Na een half uurtje zijn we bij Oosterend. Ik blijf zitten en maak de 180 graden rondje mee. Vijf minuutjes pauze voor de chauffeur en dan gaan we weer terug. Terschelling 2016 - Ms Friesland Omdat ik ben blijven zitten kan ik mooi de andere kant van de weg bekijken. In Midsland wisselen we van chauffeur, maar we zijn ook bijna weer terug bij de haven.

Ik heb mijn koffer nodig. Maar voordat ik die uit de opslag ga halen neem ik een bakkie koffie met een stuk cranberry cheesecake. Nu met koffer hobbel ik weer de Torenstraat af en kom voor de laatste keer bij het plein voor Rederij Doeksen uit. Hier kan ik de tijd wel volmaken totdat het 12:00 wordt. Dan nog een half uur overbruggen voordat de Ms Friesland afvaart. Dit is een gewone veerboot naar Harlingen die ongeveer 90 minuten over de overtocht doet.

Op de Ms Friesland mag je wel gaan een staan waar je wil. Het vertrek maak ik mee op het bovendek. Terschelling 2016 - Adieu Terschelling Laatste blik op West-Terschelling. Het weer is beter dan gisteren. Het hele eiland ligt er mooi bij zo in de zon.
Mijn geheugenkaart heeft genoeg ruimte voor alle foto’s die ik onderweg neem. Soms is het ook een beetje verschillende instellingen uitproberen. ’t Is druk op het Wad, bijna iedere boot/schip is er weer één van een ander type. De route is ook gevarieerd. Eerst richting Vlieland en dan een beetje slingerend richting Harlingen. Aan boord is het rustig. Er is ook maar één restaurant open. Een beker Pepsi Max en een kaassoufflé voor de inwendige mens. Dan nog weer even naar buiten om Harlingen groter en groter te zien worden.

Als de boot aanmeert zie ik nog net de trein naar Leeuwarden vertrekken. Terschelling 2016 - Waddenzee Ik kan dus op mijn gemak de koffer pakken en richting station lopen. Uit de wind en vol in de zon is het dan wachten op de volgende trein. Leeuwarden is snel bereikt. Even twijfel ik of ik de directe verbinding naar Zwolle neem. Dan moet ik 25 minuten wachten. Ik neem de studenten expres naar Meppel. Als ik instap dan gaat de gemiddelde leeftijd omhoog. In Meppel kan ik de stoptrein naar Zwolle nemen. Deze komt uit Groningen. Qua overstappen op Zwolle is het nu beter dat ik de trein naar Kampen neem en niet Kampen-Zuid. De laatste heeft een beroerde aansluiting op de stadsdienst. Net als op de heenweg moet je weer erg lang wachten op de bus. Blijkt via station Kampen het ook niet veel beter is. Door werkzaamheden in de binnenstad rijdt de bus een andere route. Je kan bijna niet op tijd rijden. Ach, het is mooi weer en ik ben voor 18:00 weer thuis.

West-Terschelling

Om zes uur wakker en er dan er uit vind ik te vroeg, ik verplaats me naar de bank en kan toch nog even slapen tot zeven uur. De koffer moet ik nog inpakken, maar wat moet je meenemen voor een nachtje Terschelling, niet veel.

Met de stadsdienst van 08:48 richting Station Kampen Zuid. Als sadistische aansluiting zie je nog net de trein naar Zwolle vertrekken net als de bus komt aanrijden. Terschelling 2016 - Ms Koegelwieck Deze wil ik wel halen, maar door de aansluiting heb ik de 09:25 maar in de planning gezet. Ik moet wachten op klokslag 09:00 voordat ik kan inchecken bij de NS. Deze keer reis ik met een AH dagkaart. ’t Is eerst nog verplicht genieten op een bankje van de ochtendzon. Na 20 minuten wachten loop ik een stukje terug. De Hanzelijn trein stop in Zwolle zo ver van de bewoonde wereld dat je beter achterin de trein kan instappen. Dat scheelt weer een stukje terug lopen aldaar.

In de trein naar Leeuwarden zit ik tot Meppel alleen in een coupe. De spoorweg politie die deze keer de kaartjes controleert snap mijn opmerking niet meteen als ik, “Wil je niet eerst bij anderen kijken?”, tegen hem zeg. Pas als hij de coupe is doorgelopen draait ie zich om en komt erop terug, “erg rustig hier”.
Op Leeuwarden is het 20 minuten wachten voor de trein naar Harlingen Haven. Ik heb wel eens in een drukkeder trein gezeten, maar toen was het hoog zomer. Terschelling 2016 - West-Terschelling Nu gaat er bijna niemand naar Haven.

Ook op de boot is het rustig. Ik positioneer me aan de linkerkant en wacht tot we vertrekken. Er presteren toch nog een paar mensen om bijna te laat te komen. 30 minuten voor afvaart aanwezig zijn staat op je kaartje, sukkels.

Ik heb de sneldienst naar Terschelling. De Ms Koegelwieck gooit het gas erop en we waren met een lekkere snelheid over het Wad. Je moet wel in je stoel blijven zitten, wordt er omgeroepen. Ook even naar buiten is er niet bij. Later blijk dat ik nu zwarte foto’s aan het nemen ben. De Exposure knop is verschoven naar uiterst links. Gevolg, zwarte kiekjes. Later kom ik er gelukkig achter.

Op de wal neem ik eerst een bakje Kibbeling. Ik lees op mijn hotel uitdraai dat inchecken al om 13:00 kan. Ik ging voor het gemak er vanuit dat het 14:00 is. Dus het lege bakje in de prullenbak en de Torenstraat in. Net voor De Brandaris ligt links Hotel Nap. Van de Brandaris weet ik dat het een binding met mijn stad Kampen heeft. Toen Kampen nog belangrijk was in de tijd van de Hanzesteden heeft het meebetaald aan de Terschelling 2016 - Brandarisvuurtoren. Puur eigenbelang, maar dat is met bijna alles.

Even opfrissen, korte broek en sandalen aan, fototas pakken en hup naar buiten. Ik vindt het best wel fris. Gelukkig heb ik mijn jas meegenomen en die doe ik ook maar aan. ’t is net geen 20 graden op Terschelling. Het voelt koud aan.

Na de eerste stop, het VVV kantoor, loop ik een stukje langs de haven. Klein beetje terug lopen door een andere straat en ik zit al aan de rand van de bebouwing. Er lopen wandelpaden de duinen in. Een verhoging moet een mooi uitzicht op West-Terschelling geven. Dus, ik klim omhoog en laat de sandalen vol zand lopen. Maar het uitzicht is mooi. In de verte wordt het Wad zichtbaar. ’t is Eb aan het worden.
Op een betonnenpad loop ik naar beneden. Dan nog weer een stukje duin klimmen ik sta op een oude bunkerfundering. Nog meer mooie uitzichten over het Wad en Terschelling. Ik besluit om het Wad op te zoeken. Een ander betonnenpad breng me weer naar de bebouwing. Eerst even de zand uit de sandalen vegen. Een zeer nieuwsgierige kat over zijn bolletje krabbelen en dan naar rechts. Ik kom uit bij het zeeliedenmonument. Terschelling 2016 - West-Terschelling Maar eerst het Wad op, niet te ver gewoon een meter of tien a twintig, ’t is hard zand en gelukkig geen slijk.

Je kan bij het havenhoofd komen door op de strekdam te lopen. Er is een volledig wandel- of fietspad op aangelegd. Als ik niet meer verder kan lopen er net een paar zeilschepen binnen. Je kan aan de stroom zien dat het nog steeds eb wordt. De Ms Koegelwieck besluit om weg te gaan. Deze was al weer heen en weerom geweest. Nu zitten er weer heel veel mensen op. Dagjes mensen waarschijnlijk.
Op de weg terug neem ik nog wat actie foto’s van de aanwezige naar eten zoekende vogels. Ik ben geen baardmannetje en heb dan ook geen idee welke vogel ik voor de camera krijg.

Bij het zeeliedenmonument wacht ik geduldig totdat een echtpaar vertrekt. Ze zitten bij de voeten van het beeld. Sorry, het zijn geen: BN’ers, fotomodellen, wereldberoemde acteurs of zelfs maar familieleden of collega’s van het werk. Jullie moet ik niet op de foto hebben. Als het me te lang duurt vraag ik vriendelijk of ze toch even willen opstaan zodat ik een foto kan nemen. En zeer fijn dat doen ze. Maar de sukkels gaan niet terug zitten en besluiten ook weg te gaan. Doe dat voortaan effe eerder. Terschelling 2016 - Natuur op het Wad Weer loop ik de Torenstraat door. Mijn rondje West-Terschelling komt zo uit op iets meer dan 5 km.

Voordat ik terug naar het hotel ga duik ik eerst nog de Spar in. Veel heb ik niet nodig, beetje drinken en een knabbeltje voor vanavond. Op de kamer blijf ik niet lang, het nadert 18:00. Ik ga in het hotel restaurant eten en wil de drukte van na zes uur voor zijn. Mijn maaltijd, kabeljouw en zalm filet met gebakken aardappelen. Toetje: Terschellinger Pondkoek en ijs. De koek heeft een aparte lekkere smaak, morgen bij de bakker een pak meenemen.

Eerst nog plannen maken voor de volgende halve dag Terschelling. Een beetje tv kijken en dan naar bed.

Dam tot Dam Wandeltocht 2016

Even na 10:00 rijdt de trein Amsterdam Centraal in. Ik heb deze keer maar gekozen om met de trein naar de Van Dam tot Dam Wandeltocht te gaan. Het moest via de oude route naar CS: Amersfoort en Hilversum. Aan de Hanzelijn wordt weer gewerkt. Nu even geen zin om een NS bus te nemen, het houdt zo vreselijk op.

Op CS zet ik de Endomondo App aan. ’t is vanaf hier toch lopen naar de start, die kilometer hoort er gewoon bij. Dam tot Dam 2016 - Anne Frank In de trein zaten veel wandelaars, in andere treinen nog veel meer. In een grote optocht, tussen alle reeds aanwezige toeristen, lopen we naar de Dam. Verbazingwekkend hoe weinig mensen bezig zijn met inchecken, hangen zeker nog even rond voordat ze gaan starten. Ik loop gelijk door en haal mijn start stempel en neem de gratis koekjes in ontvangst. Nu zet ik de Sports-Tracker App aan, de wandeling is echt begonnen.

De eerste paar kilometer gaan door de stad. Voor het Paleis langs, stukje Nieuwezijds Voorburgwal. Over Torensluis, linksaf stukje Herengracht over. Dan langs de Westertoren en het Anne Frankhuis. Dan volgen nog veel meer straatjes. Uiteindelijk komen we bij Het IJ uit. Het gaat met de pont van het GVB naar de overkant. Ik kom net te laat om nog met eentje mee te gaan, maar de pont gaan om de 10 minuten. Ik kan even rustig mijn brood eten.

De stad is leuk, maar de bestemming is Zaandam. Om er te komen moet er nog een 15-tal kilometers afgelegd worden. Amsterdam Noord is een andere wereld. We volgen een heel stuk van de Buiksloterweg en gaan dan door het Noorderpark. Bij de Buiksloterdijk komen de echt lange afstand lopers erbij. Nog een klein stukje en dan is de eerste rust in een park bij Buik Sloterbreek. Hmm, zouden we soms in Buiksloot zijn?
Le Champion, die deze wandeltocht organiseert, heeft de verzorging goed in handen. Bij iedere rust krijg je het een en ander. Krijgen, je zal er wel een klein beetje aan meebetalen. Dam tot Dam 2016 - Kadoelen De halve liter water die we nu krijgen komt van AH. Een beker met aardbeien smoothie koop ik zelf.

Kadoelen, waar het nu doorheen gaat, is altijd leuk en gezellig. Men is hier wel meer gericht op de Run van morgen, maar de straten zijn nu al versiert. xZo in het wild zie ik Bettine Vriesekoop hier haar hond uitlaten. Die woont dus hier ergens in de buurt, leuk. Even verderop in Molenwijk is rust nummer twee. De gratis versnaperingen pak ik aan, ook al drink ik de chocolademelk niet. Die bewaar ik voor Pa.

Nu komt een lastig stuk, lastig tussen de oren. Overgehouden van de eerste keer. Het gaat een heel stuk langs de A10 en vanaf die A10 gaat het over een industrieterrein. Op het einde zit rust drie. De verzorgingsplek is niet al te groot, ook nu loop ik er snel door (voor zover dat kan) en zoek wel een plekje even verderop. Ik merk dat de vermoeidheid in de benen begint te komen. Wat vaker ga is een rust nemen.

De route komt weer in de bewoonde wereld. Altijd leuk om de brug, over de Zaan of zijkanaal G, over te steken. Je krijgt het gevoel dat het er bijna op zit. Maar volgens de borden is het altijd nog 4 kilometer. Mooie gelegenheid om wederom brood te nemen. Maar ook wat dextrose gaat naar binnen.
In Zaandam is het rond de haven lopen. Dam tot Dam 2016 - Medaille Maar zoals het eerder was gaat het nu niet meer. De vroegere finish plek, Burcht, wordt nu gemeden. Vorig jaar ging de route er nog overheen. Ik vond dat toen treiteren van de organisatie. Het voelt dat je er bent, maar toch even niet. Want net als nu is de echte finish nog 2,5 km verwijderd. De route er naartoe is wel aangepast, nu loopt het een stuk rustiger. Een laatste voetgangersbrug is nog even een bottleneck en is het filelopen. Maar dan is het over. Laatste stempel halen en medaille omgehangen krijgen. ’t zit erop.

Snel een wc opzoeken en dan richting pendelbus. De busrit eindigt bij station Zaandam. Een stoptrein naar Rotterdam CS brengt me naar Amsterdam CS. Overstappen op de trein naar Leeuwarden. Op 5 andere mensen na zit it er verder niemand. Een aangename rust vergeleken met die duizenden wandelaars die de wandeltocht liepen. Via Zwolle nog een klein stukje door naar Kampen Zuid. De 90 minuten stilzitten in de trein is niet goed voor een cooling-down. Maar met de auto was het niet beter geweest.

Kokend Leuven

Het is maar goed dat op de kamer twee eenpersoonsbedden staan. Voordat ik in slaap val moet ik ze beide toch proberen, puur om een koel bed onder mij te voelen. Leuven 2016 - lekker ijs Koel is van korte duur. Op een gegeven moment val je toch in slaap en wordt wakker en slaapt en wordt wakker en slaapt.
Om 07:15 vind ik het welletjes en ga ik er uit. Ik zwaai beide ramen open en zit zo te koop voor heel Leuven als ze naar binnen gluren. De ramen zijn maatje groot. Ik zorg ervoor dat ik geen showtje weggeef.

Om 08:15 ga ik naar het ontbijt. Ik heb niet eens een frisse douche genomen, wel even afnemen en het hoofd onder de kraan. Eenzelfde ontbijt als gisteren glijdt nu weer naar binnen. Terug op de kamer is het nog warm. Ik pak de spullen bij elkaar en kijk nog een keer of vijf de kamer rond. Luchtig gekleed en op de sandalen loop ik naar buiten. Eerst maar eens betalen en uitchecken, ‘k vraag gelijk of de koffer daar mag blijven. En pffeeeww dat mag. Een echt hotel is het niet. De receptie is de restaurants bar, een hok voor de koffers is een pad naar achteren. ’t zal wel goed komen.

Op het station kijk ik eerst of ik bus perron 13 of 14 kan ontwaren. Hiervan vertrekt om 15:15 de Flixbus naar Groningen. ’t is niet te vinden, de nummers gaan maar tot 12. Bij De Lijn vraag ik ernaar, maar veel kunnen ze me niet vertellen. Ook dit zal wel goed komen.

Dan loop ik toch maar weer richting Grote Markt. Aan het einde van de Diestsestraat – de Oudestraat, Hoofdstraat, Diezestraat of Kalverstraat van Leuven – loop ik weer tegen de Sint Pieterskerk aan. Leuven 2016 - Kotmadam op de Oude Markt Ervoor is een Wafel en IJs tent. Boven een Apotheek zag ik dat het al 26 graden was, ik heb dus al wel een ijsje verdiend. Een bolletje Yoghurt Amarena en Hazelnoot ijs, erg lekkerrrrr. Vanaf hier loop ik een route door de stad. Gisteren bij het VVV een boekje gekocht met 4 wandelroutes door Leuven. Ik neem de, “The Place to Be(er)” route. 4km lang en ongeveer 90 minuten qua tijd. ’t is geen rondje, maar wel bijna.

Vertrek is vanaf de Oude Markt. Een plein vol met kroegen, 42 volgens het blaadje. Midden op het plein, de ontmoetingsplek voor Leuvenaren een beeld van De Kotmadam. Eerbetoon aan alle hospita’s van Leuven. Ik loop terug richting Grote Markt en volg dan de Mechelsestraat, steek de Dijle over en bij de Halfmaartstraat sla ik rechts af. Tot nu toe niet echt bijzonder. Ik ben een oude brouwerij voorbij gelopen en de rivier de Dijle was heel vroeger de bron voor het bier. De Sluisstraat die ik eigenlijk moet volgen is afgesloten. Ze zijn appartementen aan het maken. Ik steek de Dijle weer over en ga naar Vaartkom. Aan dit water stonden vroeger veel brouwerijen. De Lantaarn en De Hoorn zijn er niet meer. Eentje wordt binnenkort gesloopt. Aan het einde van Vaartkom kom ik langs de brouwerij van Stella-Artois. Een biermerk die nu nog wel te koop is.
Hier verlaat ik de route. Als ik rechtdoor loop dan kom ik bij het station uit. Volg ik de route dan loop ik nogmaals de Diestsestraat af. Eén keer is meer dan genoeg. De laatste brouwerijen die aan de Diestsestraat lagen of liggen heb ik onbewust al gezien. Huisbrouwerij Domus aan de Tiensestraat heb ik gisteren al gekiekt. ’t loopt tegen enen. De blaar op mijn teen heeft zelf een blaar gekregen. Sandalen zijn niet echt handig om door een stad te lopen. Toch heb ik er nu al 20 km plus op gewandeld. Leuven 2016 - Stella-Artois Brouwerij Gisteren 12 en nu weer 8 km en dat heb ik op de App gezien. Zaterdag moet ik weer aan de bak bij de Van Dam tot Dam wandeltocht. Averij wil ik nu niet oplopen.

Bij Pinky koop ik een baguette met gerookte zalm, de mevrouw die mijn broodje klaar maakt vraagt of ik iets of tartaar wil. Ik versta alleen het laatste en knik ja doe dat maar. Eind resultaat, een heerlijk broodje met: zalm, sla, uitjes en een witte saus-achtig iets. In Nederland zou het roomkaas zijn geweest, wie weet, misschien hier ook wel. ’t is wel erg lekker. De website geeft uitsluitsel.

Bij de Carrefour Express, mijn huis supermarkt, sla ik drinken in voor onderweg. Dat duurt nog effe en ik besluit om net als gisteren een bakkie koffie te gaan drinken bij Java. Dan maar weer richting Grote Markt, maar niet helemaal. Ik ga nu binnen zitten. Ik neem een Lungo en een Dame Blanche. Wie zegt dat je eerst moet dineren voordat je dit ijsje mag nemen. Als het buiten 30+ is mag het altijd wel. Na afloop loop ik de supermarkt Match wederom in. Nog een koel blikje voor aanschaffen. Dan vind ik het welletjes en ga naar het station terug.

Op een bankje zittend vul ik de tijd. Om 14:00 (verwachte aankomst tijd) geen bus, om 14:15 en 14:30 geen bus. Om 14:45 wel een bus. 45 minuten te laat. Twee gehaaste chauffeurs laten de komers uitstappen. Ik moet wachten, terecht, tot later. Volgens het boekje om 15:15. ’t wordt 15:30 voordat ze er zijn. ’t is nog even spannend om de tweede passagier te vangen. Leuven 2016 - Koffie en nog meer ijs De jonge dame liep te zoeken en zoeken, maar ik had haar in de smiezen en kon een chauffeur haar achterna laten lopen. Binnen 5 minuutjes was hij weer terug en de vrouw was er ook bij.

Snel weg hier. Tegen 16:00 moet je niet echt Brussel in willen. Een chauffeur wist een redelijk route door Brussel heen, de geplande Ring route zat helemaal vol. Tussen 17 en 18 uur moet je niet echt Antwerpen in willen. De Ring rond Antwerpen zit hutje mutje vol. Ook hier wist de chauffeur een redelijke doorgang te vinden. Gevolg is wel dat we te laat zijn. De marechaussee die het nodig vindt om ons net over de Nederlandse grens aan de kant te zetten voor een paspoort controle werken ook niet echt mee.
Eindhoven +50 minuten, Nijmegen +60 minuten en Apeldoorn +70 minuten. Gelukkig ben ik wel op tijd om lijn 9 naar de Fauststraat te pakken. Om 21:35 stap ik uit bij het werk en pak de auto naar huis. Bij de Esso even verder op koop ik een broodje en een halve liter Pepsi Max. De maag was al gestopt met rommelen.

Vlak voor Kampen zie ik een gele zwaailicht over De Slaper rijden…. Strooiwagen??!? Hmmm, niet bij plus 27 graden. Hoezo een lange vermoeiende dag? Om 22:31 stap ik mijn huis binnen. De boel had ik dichtzitten, ’t is binnen een aangename 23 graden. Eerst even mijn stukkie tikken, fotokes erbij en dan plat. Ik heb het wel een heel veel beetjes gehad.

Previous Entries