Retour via Schiphol

Toch een best wel een zeer zacht matras zorgt ervoor dat ik redelijk slecht slaap. Ook de afmeting is niet plezant. Ik lig er natuurlijk met een dikke kont op, maar toch 10cm in de breedte erbij zou zeer prettig zijn. Het hotel is verder wel okay. Ontbijten doe ik op de kamer. Een bruin bolletje van de Aldi met 30+ kaas gaat er prima in. Wegspoelen met sinaasappelsap. Kosten, nog geen 5 euro. Ontbijt in Hotel, in de buurt van de 11 euro. Laat maar.

De wandeling naar het station is wat frisjes. Het is duidelijk ander weer dan gisteren. De stad in lopen laat ik zitten, ik struin wel een beetje om het station. Station Valkenburg Met de sneltrein van 09:13 ga ik naar Heerlen. Ik hoop dat de trein over het miljoenenenlijntje traject gaat, maar bij Schin op Geul gaan we linksaf. Dat is niet rechtdoor zoals ik me herinner van twee jaar geleden, jammer. Wel blijf je een mooi uitzicht hebben op Zuid Limburg, als de bomen en struiken het uitzicht niet belemmeren. We zijn snel in Heerlen.

Op het gebouw tegenover het station prijkt nog steeds het KPN logo. Mijn collega’s uit zuid hebben hier jarenlang gewerkt voordat ze naar Beek moeten verkassen. Ik heb hier ook nog een kleine 3 dagen gewerkt, eehhh aanwezig geweest.

De twintig minuten overstaptijd breng ik door met wachten. Wat moet je anders. De trein naar Schiphol staat er al en wordt opgekuist. Ik neem plaats in de voorste wagon en op de seconde precies vertrekken we naar het Noorden. Ik weet nog niet wat ik wil, rij ik door naar Schiphol of stap ik in Utrecht uit? Het wordt het eerste. Om kwart over twaalf zijn we op de luchthaven, toch nog een rit van twee en een half uur. Meteen maar naar de Burger King voor een Big King XXL hamburger. De patattekens laat ik achterwege, hier heb ik even helemaal geen zin in. Dan ga ik eens kijken wat er buiten allemaal gebeurd. Helaas staat de wind verkeerd, Schiphol kerosine snuiven zit er niet in. Misschien maar goed dat de wind zo staat. Als ik 10 meter buiten ben begint het te spetteren, soepel overgaand in een plensbui. Iedereen vlucht naar binnen of schuilt onder de Fokker F28 die hier staat. Men vergeet dat de vleugel een mooi afdakje is. Heerlijk droog en genieten van het vallen van de regen wacht ik de bui af. Het zijn maar 5 minuutjes die voorbij gaan en dan is het alweer droog.

Ik loop nog door Schiphol Plaza en kom bij Expo een mooie spreuk tegen. Die komt volgende week bij mijn collectie op het werk te hangen. Het bord zelf laat ik hangen, deze zet ik zelf wel op A4.

De trein van half twee gaat naar Zwolle en Leeuwarden. Maar in Lelystad heb ik er genoeg van. Ik stap hier uit en wacht op de Stoptrein naar Kampen Zuid. Ik ben mooi op tijd terug om nog boodschappen te gaan doen. Ook de Kapper vereer ik met een bezoekje. Uiteraard ga ik niet eerder naar huis voordat ik mijn belevenissen aan Pa heb verteld. ’t is tenslotte woensdag, sommige dingen moet je niet overslaan.

Treinen naar Valkenburg

Nog twee dagkaarten van de NS heb ik over. Deze heb ik ingepland om verder weg te treinen. Dan kom je al snel uit in Zeeland of Zuid Limburg. Wanneer je tegen een hotelbon actie van het Kruidvat aanloopt en een hotel beschikbaar is in Valkenburg, dan is de keuze snel gemaakt.

Voordat ik de stad uit ben is er al een uur om. Te veel getreuzel thuis om niks. Veolia in Limburg Lopend naar de bushalte word ik ingehaald door de bus. Gloeiende, gloeiende. Ik loop maar door naar het winkelcentrum om te pinnen. Dan loop ik tegen de bus tegemoet, maar de halte is verder dan ik gedacht had. De halte die ik voorbij loop is niet van de stadsdienst. De bus komt er al aan als ik bijna bij de halte ben. Flink zwaaien om hem te laten stoppen, dat help gelukkig. In de bus knalt het door mijn hoofd, “deze bus is er NA de Zwolle trein bij station Zuid”. Gelukkig werken de spoorwegen mee door mijn trein met 10 minuten vertraging bij Zuid te laten aankomen.

In Zwolle heb ik minder overstaptijd, maar zonder te rennen haal ik de trein. Eerst maar eens naar Utrecht Centraal. Op CS koop ik een broodje en tap zelf dure sinaasappelsap. Verder gaat het naar Eindhoven, dan overstappen op de intercity naar Venlo. Niet een logische verbinding, maar ik wil bij station Horst-Sevenum naar een wandel en runners centrum. Het blijkt meer runners centrum te zijn. 8% van de winkel is voor wandelen. Wel kom ik met prettige Falke wandelsokken de winkel uit. Verder naar Venlo. Op Blerick heb ik een prettige herinnering aan mijn diensttijd.

De kazerne ligt naast het station en vanaf het perron heb je een mooi uitzicht op het terrein. De kazerne is niet meer, maar de oude compagnies gebouwen staan er allemaal nog.

In Venlo overstappen op Veolia naar Roermond. Dan met 30 seconden over de NS trein naar Maastricht. Nu met een minuutje speling de Fletcher Hotel valkenburg Veolia trein naar Valkenburg.

Het is aangenaam warm wanneer ik uitstap. Het hotel is op 800 meter lopen van het station. Goed te doen dus. Inchecken is vlot afgerond. De bonnen van het Kruidvat werkt perfect. De 5 euro die alleen nog moet betalen doe ik nu maar. Wel wil ik een kwitantie. Op een of andere manier wil ik toch maar een bewijsje.

Even uitblazen en dan eten. De restaurant blijft dicht. Ik moet naar buiten. Door de KPN Hotspot in het hotel en mijn KPN-Fon verbinding kan ik mooi gratis internetten. Maps laat zien dat waar ik zit niet veel eetgelegenheden zijn. Waar ik naartoe loop is nog niet open. Terug bij af en dan verder lopen kom ik Hotel 2000 tegen. Mensen zitten te eten, hier kon ik mooi naar binnen.

Een mixed grill special is wat ik bestel. Afsluiten met een Dame Blanche. Het smaakt allemaal prima.

De avond kom ik verder door met kanaalzwemmen en later M*A*S*H kijken op de tablet.

Provinciaaltjes in de hoofdstad

Een tijdje geleden met Pa afgesproken dat we naar een kaartenwinkel in Amsterdam zouden gaan. Nou dat gaan we vandaag dan doen. Om tien uur precies ben ik bij Pa. Eerst kijken of we niks vergeten zijn, dan de tank volgooien en we kunnen op weg. Het is linea recta naar Amsterdam. Op de A1 stuur ik de auto de parkeerplaats op, eerst de routeplanner aanzetten. De Nieuwezijds Voorburgwal vind ik echt niet zonder hulp.

Als Pa hoort dat we dwars door centrum Amsterdam gaan is hij toch wel erg verbaasd. We gaan via de A10 bij Amsterdam Noord, IJburg en Artis eraf. Dan is het linksaf en bijna alsmaar rechtdoor. Via de Piet Hein tunnel komen we bij het spoor uit. Rechtsaf richting Centraal Station, na CS doorrijden en even verderop links af. Weer rechtdoor, links aanhouden, om de Dam met Kerk en Paleis heen en we zijn er. Appeltje, Eitje. Nog even een klein rondje door wat straatjes en de neus staat weer de goed kant uit. We kunnen bijna voor de deur parkeren. Op kaarten jacht in Amsterdam Maar goed dat Pa een invalidenkaart heeft.

Eerst gaan bij de buurman kijken. Hij heeft nog een kaart van Kampen voor weinig die Pa nog niet heeft. Bij het eigenlijke doel is het even klauteren voor Pa, 5 ongelijke hoge treden en we zijn binnen. De beste man is een handelaar die heeeel veeeel kaarten heeft. Maar naar mijn mening maakt hij misbruik van de gelegenheid. Het is zo’n handelaar, dat zijn prijzen wel erg dicht tegen woeker aanzit. Maar ja, ik heb geen verstand van prijzen van oude ansichtkaarten. In het Kort, Pa heeft wat kaarten gevonden en is er heel erg blij mee en dat is toch het belangrijkste.

Aan de overkant is een cafeetje. We nemen daar een bakkie pleur met een warme appeltaart punt. De klok geeft 12:00 aan. De koffie hebben we wel verdiend.

De weg terug gaat via dezelfde route. Weer rijden we achter het Paleis op de Dam dan voorlangs bij het Centraal Station. Maar in de buurt van de IJ-tunnel hou ik bewust links aan. Nu ik er toch ben wil ik ook door de IJ-tunnel heen. Pakken we dat toch even mee.

Ik heb besloten om via de Houtribdijk naar huis te gaan. Daarvoor moeten we langs alle dam steden. Van Monnickendam naar Volendam, langs Edam naar Hoorn. Niet een weg die we vaak gereden hebben. Met het weer op zon en temperatuur op ongeveer 24 graden is het een mooi ritje. Bij Van der Valk in Volendam stoppen we voor een lunch. Schnitzel voor Pa, uitsmijter ham-kaas voor mij. We halen het avondeten wel weer.

Vlak voor Hoorn moeten we een kruising oversteken waar ik wel vaker geweest ben. Gaan we nu linksaf, dan komen we bij Stompetoren en Alkmaar uit. Maar we rijden rechtdoor en bereiken zo Hoorn. Ik weet nu precies waar we zijn en hoe we nu verder moeten. Binnendoor van Hoorn naar Enkhuizen. Hier pikken we de haven nog even mee. Mmmm was ik hier gisteren niet? Dan is het de Houtribdijk volgen tot in Lelystad.

Een klein beetje toeristisch rijden we terug naar Kampen. In Dronten stoppen we bij de BP om een Almond Magnum te nuttigen. In Kampen gaan we nog langs slagerij Van Asselt zodat Pa dit morgen niet meer hoeft te doen. Gelijk afhandelen lijkt me.

Thuis bij Pa is het spullen opbergen. Ik ga gelijk weer weg, ik wil nog een stuk gaan fietsen. Het wordt een rondje Genemuiden, maar dat is weer een ander verhaal.

van Enkhuizen naar Stavoren

Ik spoor niet. Ik tril en ril… Dat moeten ontwenningsverschijnselen zijn. Daar is maar een remedie tegen, een dagje treinen. Ik heb nog een dagkaart van de AH liggen. Deze ga ik vandaag inzetten in een rondje Nederland. Laatst bij Rail Away iets gehoord waarvan ik dacht dat het niet meer mogelijk was. Een lijndienst van Enkhuizen naar Stavoren v.v. Tijdstip technisch gezien is het beter Voormalige Suyderseedat ik inderdaad Enkhuizen Stavoren doe. De meeste verbindingen sluiten goed op elkaar aan.

Ik moet wel om 09:05 op Kampen Zuid de trein naar Amsterdam CS hebben. Dat is bekent terrein. Op Amsterdam, mmm was ik hier laatst niet?, kan ik op perron 11 blijven staan. De trein naar Enkhuizen komt over 20 minuten. Ik ga nog wel naar de voetgangerspassage. Je hebt hier winkels en ik neem een broodje ham mee voor onderweg. Laatst ben ik ook met de trein in Enkhuizen geweest. Ik herinner me dat er weinig te koop is bij het station.

Tot Hoorn is het een sneltrein, daarna wordt de dubbeldekker een stoptrein. Uiteindelijk komen we in Enkhuizen. De klok staat op 11:45. Bij het VVV kantoor moet je een kaartje voor Stavoren kopen. Dan is het nog een portie visfriet halen bij de visboer. Voordat ik om 12:15 aan boord ga eet Halverwege de 25 km overtocht ik mijn broodje ham op. Maar goed ook, op de boot is eigen consumptie nuttigen niet toegestaan. Tja ze moeten natuurlijk ook omzet hebben.

Klokslag 12:30 worden de trossen losgegooid, de overtocht kan beginnen. De Suydersee is kalm. Er zijn halverwege de vaart genoeg zeilboten te bespeuren. In een 180 graden blik tel ik 28 zeilen en dan is het niet eens kraakhelder. 80 minuten voor de overtocht is een hele zit. Tussentijds moet je toch een beetje rondlopen. Uiteindelijk kom ik op het onderste achterdek terecht. Heerlijk uit de wind en in het zonnetje zit ik op de bank. Al kijkend richting de Afsluitdijk, die helaas niet te zien is, kun je wegdromen. Maar nu is het rustig, wat nu als het erg hard waait, nee dan wil ik niet op het IJsselmeer zitten.

Precies volgens schema leggen we aan in Stavoren. Met 15 minuten zit ik weer in de trein. De Arriva brengt me naar Leeuwarden. De Bep Glasius Jammer genoeg heeft deze trein geen airco, het is een beetje warm zo in het zonnetje achter glas.

Op Leeuwarden heb ik 5 minuten de tijd om de trein naar Zwolle te pakken. Precies genoeg om een halve liter Cola Zero te scoren. De Kiosk ligt op de route, ik moet van perron 5B naar 4A. Dat kan hier zonder de trap te moeten nemen. Dan neem ik plaats tussen twee 1e klas coupees in. Op een normale bank op het balkon is er altijd wel een plekje. Niemand stapt bij de eerste klas de trein in. En zo kom ik heerlijk ontspannen in Zwolle aan. De sprinter naar Amsterdam CS staat al te wachten. Maar ik stap op de eerste halte weer uit. Kampen Zuid, ik ben weer terug.

Bordeaux – de foto’s en meer

Deze keer heb ik me redelijk ingehouden met het maken van foto’s. Misschien wel omdat ik minder mobiel was. Maar als ik het album zo bekijk zitten er toch een paar mooie kiekjes tussen.

Externe links :

  • De foto’s
  •  
     
    Wandelingen :

  • 10 sept
  • 11 sept
  • 12 sept
  • Previous Entries