AW4D, laatste wandeldag

Bijzonder goed geslapen, een derde nacht voelt meer vertrouwd en slaap je lekkerder. Toch ben ik weer om 05:30 wakker. De koffer inpakken, alles bij elkaar zoeken en dan vertrekken.

Het is de laatste, vierde, wandeldag. Al een tijdje naar uitgekeken. Naar een vierde wandeldag dan. Tot vandaag is het steeds misgegaan of kwam er wat tussen.

Net als gisteren hobbel ik even na zevenen achter de meute aan. Eigenlijk vind ik dat wel prettig. De route gaat toch anders dan vorig jaar. Maar die route heb ik niet zo in de kop zitten. Het einde weet ik nog wel, er leek geen einde aan te komen.

Nog in Doetinchem gaat de jas uit. ik heb de korte broek aan. Deels vanwege schuurplekken op de dijbenen – cadeautje van de natte woensdag, maar voornamelijk vanwege de mooie weersverwachting van vandaag.

Eerst wandelen we langs de Oude IJssel. Niet gek, want vandaag is het de dag van de Oude IJsselstreek, een landelijk gebied. Eerst doen we Gaanderen aan. Nu stop ik pas op 11 kilometer. AW4D - Medaille 2014 De volgende rust is in IJzevorde. Onderweg stop ik nog wel om de voeten rust te gunnen. Het hele dorp IJzevorde heb ik gezien. Een nutteloos lusje om aan de meters te komen. Wel zit ik op 2/3 van de route. Nog maar 10 kilometer te gaan.

Vlak voor Doetinchem nog een geplande rustplek. Hier laat ik de kont zakken en nuttig een tomatensoepje. Zonder balletjes, dat is wel jammer. Nog maar een uurtje lopen. Het zijn echt wel de laatste loodjes, maar bij iedere stap komt de finish dichterbij. Nog even langs De Vijverberg, stadion van De Graafschap. Dan door de stad. Bij de winkelstraat om het winkelend publiek laveren en dan is de finish er. Beetje vluchtgedrag heb ik wel, ik vergeet de kerk in te gaan om een stempel voor mijn boekje te halen. De medaille heb ik uiteraard wel opgehaald. Voor de rest is het me veel te druk in de stad.

Nog een Plus Hamburger nuttigen om het te vieren dat ik de vier dagen wandelend heb volbracht. Dan snel naar huis. De vijf kwartier in de auto zijn niet makkelijk, ik voel de voeten nu extra goed.

Thuis is het vooral je rust pakken, maar voordat ik dat kan doen is het douchen om het lichaam schoon te krijgen en dan de wasmachine aan voor de kleding. Koken doe ik wel via de telefoon. Verder gaat de avond met: “aaargg”, “hhmmmpff”, “auw”, “ai”, “pfffff”. De voeten en spieren hebben na vier dagen wandelen een opdonder gehad, dat gaat effe duren voordat ik weer als een middelbare oude man door het huis sukkel. Vanavond voel ik me dubbel zo oud.

• De Endomondo route
  • AW4D – Montferland

Het wordt eentonig. Op tijd eruit en de voorbereiding starten. Het duurt wat langer voordat de voeten doen wat ik wil, maar na een tijdje gaat het wel weer.

Iets langer getreuzeld in het hotel. Als ik dan de auto parkeer en de ophaalbrug over wil moet ik ruimte maken voor de stroom wandelaars. AW4D - Dag van Montferland Vandaag is het de dag van Montferland. Dat betekent de A18 oversteken en om de heuvel van Bergherbos heen lopen. Maar eerst nog eventjes in en om Doetinchem.

Stukje langs het spoor en bij station Doetinchem – De Huet oversteken. Verder het buitengebied in en dan de A18 over. In Kilder is de eerste stop. Bij de gemeentegrens worden we ook dit jaar weer opgewacht door dames die namens de gemeente Montferland koeken met kersenvulling uitdelen. Ik wist dat het kwam en ik heb er ook naar uitgekeken, “dank je wel gemeente”. Bij de stop bij de voetbalclub houd ik halt. Weer zit de stop op acht plus kilometer. In het zonnetje drink ik een bakkie koffie. Dan gaat het verder.

Beetje draaien en slingeren en we zijn bij het bos, Bergherbos. Hier heb ik al eerder gelopen. Dan bedoel ik niet alleen vorig jaar, maar ook eens een 2daagse van ’s Heerenberg. Met die laatste gingen we de “berg” over. Nu lopen we er omheen.

Mijn tactiek voor vandaag, wandelen totdat de voeten te veel branden en dan pauze. Met misschien meer stops als de afgelopen dagen kom ik vooruit. Doe ik dit niet dan gaat de gemiddelde snelheid nog minder worden. En ach, het is best mooi weer zo in het zonnetje. In Beek (gld) loop ik een Coöp binnen. Koele flesjes cola light en zero voor de bossen. Er zijn met tussenpozen goede rustpunten, maar dan hebben ze nooit halve liters.

Als we het bos verlaten zijn we in Zeddam. Ook hier gingen de eerder wandeltochten doorheen. Nu, omdat ik hier in Hotel Ruimzicht zit, valt alles op zijn plek. AW4D - Dag van Montferland ik herken veel punten en weet wat er gaat komen. Het is wel een verrassing als ik de achterpoort van het hotel voorbij loop. Dat had ik niet verwacht. Het Landal Park even verderop, die ik eerder gerond heb, laten we nu rechts liggen. Dan is het blik op oneindig…. Het verstand staat al sinds woensdag op nul. Wandelen gaat het beste als je nergens aan denkt, of als je leuke gedachten hebt.

Na Zeddam en Braamt is het bijna rechtuit tot in Doetinchem. in de stad is het laveren tussen de fietsers door. Dan bij de finish moeten we nog een blokje om. Die 75 meter naar de kerkdeur is van den korte, we moeten nog om de kerk heen voordat we kunnen afmelden.

Als beloning gun ik mezelf een heerlijke Plus Hamburger. Niet het formaat geeft de plus aan, maar dat wat erop geserveerd wordt, na twee dagen Döner is dit een heerlijk afwisseling.

Dan sjok ik naar de auto. 10 minuutjes rijden gaat nog wel. Maar voordat ik naar het hotel ga nog eventjes naar de supermarkt. Ontbijt voor morgen halen en wat knabbels om de avond door te komen. Ook vandaag ga ik in het hotel eten. Meer rust voor de voeten, ‘k ben zeer benieuwd hoe ze zich morgen houden. Nieuw onbekend terrein, een vierde dag van een 4daagse.

• De Endomondo route
  • AW4D – Dag van Bronckhorst

Redelijk geslapen, maar toch ruim voor de wekker wakker. Nu kan ik het rustig aan doen. Omdat ontbijten er niet in zit, aanvang zeven uur en dan wil ik starten, kan ik deze “verspilling van tijd” nuttig gebruiken. Ontbijten kan natuurlijk wel geregeld worden, maar ik kies er voor het niet te doen.

De start is maar tien minuten rijden van het hotel. Even voor zeven uur loop ik het plein bij de kerk op. De meeste wandelaars laat ik voor gaan. Ik moet niet zonodig hutje mutje wandelen. Maar ietsies eerder dan gisteren vertrek ik. Het begin gaat lekker rustig. Eerst onder het wandelen ontbijten (gisteren Ham/Kaas Croissants bij de Coop gekocht). Zit genoeg vet in om de motor draaiende te houden. Dan is het blik op oneindig en dom de ene voet voor de andere zetten.

Ik herken nu wel punten onderweg. Heb een klein beetje het gevoel dat ik weet wat om de volgende bocht zit. Maar de hele route voor de geest halen dat gaat effe te ver.

Ook deze route gaat met de klok mee. Onderweg is het koud. Gelukkig heb ik de regenjas aan. Heel veel regen wordt er niet verwacht, maar de jas doet ook dienst als windjack. Wel zo prettig.

Bij de eerste controle en rustpunt rust ik wat uit. Door banjeren heeft niet veel zin. De voeten voel ik goed, maar hindelijk is het nog niet. Als ik op de telefoon kijk zie ik dat ik al op acht kilometer zit. “He, dat is bijna op één derde”. Positief blijven Bert.

De overige 22 kilometers gaan minder snel voorbij. Na tien km wandelen plof ik neer op een bankje. De voeten branden als gek, toch ze even ontzien. In Zelhem, even verderop, doe ik het nog een keertje. Nu nog “maar” 10 kilometer. De herinnering van vorig jaar, “beroerde kilometers”. Maar vorig jaar was het warm en erg stoffig. Nu is het kil en koud en onderweg komt er toch nog een regenbui over. Nog steeds niet prettig.

Gelukkig weet ik weer hoe de laatste vijf km verlopen, ook weer vorig jaar leek er geen einde aan te komen. Nu heb ik dit gevoel alleen tussen de huizen in Doetinchem zelf.

De kerktoren gloort op een gegeven moment heel prettig boven de gebouwen uit. ‘T zit erop. Uitchecken, knipkaart en routekaart voor morgen halen en dan gauw naar het hotel. Maar eerst een broodje Döner Kebak. Wel zo lekker.

In het hotel is het natte kleren uit en onder de warme douche. Tijdens het rusten op bed bedenk ik dat ik niet meer de deur uit ga. Dineren in het hotel. Ze willen dit het liefst van te voren horen, nou dan loop ik toch, eehhh wel erg langzaam, naar de receptie.

Verder ontspannen en m’n stukkie schrijven. Vanavond, op het eten na, doe ik helemaal niks meer.

Externe Links :

• Route in Endomondo
  • AW4D – eerste dag in de regen

Om kosten te besparen heb ik vandaag geen overnachting in de buurt van Doetinchem. Nu heb ik er eigenlijk spijt van. Niet leuk als de wekker om 04:35 gaat. Ik wil over een uur vertrekken. Koffers en zo zijn al gepakt. Nu alleen nog opschieten en de auto in.

Onderweg is het rustig. Maar de plens water die eruit komt geeft geen prettig gevoel. Buienrader geeft aan dat het vandaag ook niet snel droog wordt. Wel neemt de hoeveelheid af. Als ik de auto parkeer dan miezert het alleen maar.

Speelkwartier is over, vandaag moet ik echt aan de bak. Dag 1 van de Achterhoekse Wandel 4daagse (AW4D). Ik heb er zin in. ‘k Heb wel twijfels over de voorbereiding.

Deze eerste dag nog niet eerder gelopen. Vorig jaar was een zeer trieste familie aangelegenheid belangrijker. Klokslag zeven uur gaan de eerste lopers weg. AW4D - Start bij de kerk Ik kom net aan gestiefeld. Nog even aftappen en dan ga ik ook starten. De vooruitzichten zijn slecht. De hele dag regen. Maar daar kun je je op kleden. Alleen te hopen dat de voetzolen het uithouden. De wandelkousen zullen nat worden.

Het eerste dorp na Doetinchem is Wehl. We lopen de route dus met de klok mee. Op sommige lange rechte stukken is goed te zien hoeveel deelnemers er vandaag zijn. Deze mensen zullen ook wel 4 dagen gaan wandelen. Morgen zal het drukker worden met dagjesmensen. Heel erg druk vind ik het niet, maar dat is ook wel plezierig. Nijmegen is van een andere categorie (ook in belangstelling).

In Doetinchem heb ik de 50 cent poncho al om gedaan. De miezer regen veranderd in spetters. Bij een stop (op zo’n kilometer of acht) krijg ik net een SMSje van Theo. De afdeling is in Limburg voor werkoverleg. Daar is het mooi weer. Dat geeft me een warm gevoel, NOT. Ik neem een muesli bol en stiefel verder. Later op de dag nog een aanmoedigings-SMS van Annie. Kijk, dat doet ze goed.

Tja onderweg, wat zie je dan… weiland, regen, weiland, koeien, meer regen, dijk langs kanaal, regen, pauze – Virgin Cuba Libre (Diet) en een heeeerlijk appeltaart punt, weiland, paarden, regen, bos, Bennie Jolink op de fiets, meer bos, blubber, weiland, schapen, regen, stad, finish, regen.

De routekaart voor morgen in de pocket. Nu een broodje Döner Kebab en dan naar het hotel voor een warme douche. heerlijk.

Klokslag 14:00 uur ben ik bij het hotel. Inchecken mag vanaf dit tijdstip. De plichtplegingen worden snel afgerond. En ik kan snel naar de kamer. Nog sneller sta ik onder de douche. Je wordt er weer een beetje mens van.

Zo meteen het dorp in. Ik heb al een supermarkt, bakkerij en diverse restaurantjes gespot. ‘k weet nu al waar ik vanavond ga eten.

• De route met Endomondo
  • High Tea met Annie

Annie viert haar verjaardag met een High Tea in Zetten. De familie is uitgenodigd en de meesten zijn ook gekomen. Een leuke gelegenheid om iedereen weer eens te spreken.

Om haar verjaardag te vieren heeft Annie een High Tea geregeld in De Wanmolen in Zetten. Na de hapjes en het keuvelen kunnen we de heerlijkheden verbranden, want we gaan nog een uurtje bowlen. Er zijn genoeg personen om drie banen te vullen. Bijna kunnen we twee volledige speelrondes afwerken. De glorieuze winnares is Ellen. Als enige is ze boven de 100 punten gekomen. Hmmm, enige, niet helemaal. Ronald zit in de honderd veertig, maar die speelt buiten mededinging mee. Niet eerlijk om tegen een Semi Prof te spelen (hij speelt in competitie verband). Na het bowlen is de leuke middag afgelopen en vertrekt iedereen weer. Een geslaagde middag.