Neven- en Nichtendag

De familie tak van Mam weer zien. Het is al weer een hele tijd geleden dat we elkaar gezien hebben. Dat was onder meer trieste omstandigheden. Vorig jaar is de aftrap geweest voor een Neven- en Nichtendag, helaas kon ik daar niet bij zijn omdat ik zo nodig voor het werk naar India moest. Een reis die ik zeker niet had willen missen, ik ben tenslotte als RHCE-er teruggekomen.

Dit jaar organiseren Edwin en Odette de NN dag. Hiervoor reizen Annie en ik zo even na half tien af richting Den Helder. De routeplanner stuurt ons de Afsluitdijk over. Maar voor we hier zijn rijden we door een dor en bruin kleurig Friesland. Voor een voorjaar niet een gebruikelijke kleur. Tegen half twaalf zijn we bij Storm aan Zee. Neven- en Nichtendag 2013 Hier kunnen we eindelijk de benen weer strekken. Niet veel later komt de rest van de familie ook aan bij het restaurant.

Onder het genot van koffie, thee of fris praten we weer bij. Dan schuiven we aan voor een gezamelijke lunch. Er is genoeg, maar dat moet ook wel. We hebben genoeg brandstof nodig voor de tandem fietstocht die Edwin en Odette hebben uitgezet. Er worden lootjes getrokken om de fiets verdeling te maken. Voor vertrek de warme jas, muts en handschoenen aan. Iedereen krijgt een mapje met vragen over hetgeen we onderweg gaan zien.
Dan gaan we vol tegen de wind in langs de kust richting boot naar Texel. De binnenstad door om historisch Den Helder te bekijken. Wandelen over Willemsoord. Halverwege de rit pauzeren we voor koffie enzo bij Odette en Edwin thuis. Een mooi vrijstaand huis in het centrum van Den Helder. Na de pauze moeten we toch nog redelijk voortmaken om de tandems voor vijf uur bij Storm aan Zee weer in te leveren.
Onderweg hebben we de vragenlijst ingevuld over de stad. De scores worden bepaalt onder het genot van een pislsie, colaatje, sjuutje of iets anders verfrissends. De winnaar wordt tijdens het diner bekend gemaakt.

Eten doen we bij Lands End met uitzicht op de boot naar Texel. Een leuke afsluiting van een geslaagde dag. De uitslag van de puzzletocht is… Bert……Koopman. De “beker” is een drinkglas met Den Helder erop. Kan Bert mooi lang aan deze dag terugdenken. Niet slecht eigenlijk.

Na negenen vinden Annie en ik het wel genoeg. We moeten nog een kleine twee uur in de auto zitten. De route binnendoor via Enkhuizen, Houtribdijk en Lelystad laat ik varen. De Afsluitdijk en de 130 km/u snelwegen trekken me meer. Na een vlotte rit zijn we inderdaad rond elf uur thuis.

Externe link :

• De Foto’s
  • De gereden route
  • De antwoorden van de puzzeltocht
  • De 30 van Zandvoort

(05:28) Piep, piep, piep, piep…. Voor een zaterdag is het belachelijk vroeg dat de wekker nu al gaat, überhaupt. Maar dat moet wel als je om 06:30 in de auto wil zitten. Een verre bestemming deze keer. Ik heb me ingeschreven voor ‘De 30 van Zandvoort’. Wandelen langs het strand en door de duinen. De 30 van Zandvoort Dit jaar de derde editie, maar eigenlijk heb ik alle edities al willen meelopen. Vandaag gaat het dan eindelijk gebeuren.

Om 06:50 rij ik de stad uit. Mijn auto stuur ik naar Overveen toe. Daar bij de P+R zet ik hem neer. Voor € 4,20 koop ik een retourtje Zandvoort. Parkeren in het dorp is € 12,-. Of € 5,- als je het bij de organisatie besteld had. Nu ben ik goedkoper uit, maar dat is niet mijn uitgangspunt. Ik wil de auto niet in Zandvoort parkeren. Overveen is één treinhalte voor de badplaats.

Met een trein vol wandelaars loop ik in Zandvoort richting start. Die bevindt zich in de Paddock van het circuit. Toch een klein kwartiertje lopen. Dan gaat het echt los en lopen we langs het strand tot bij IJmuiden aan Zee. De harde tegenwind en een temperatuur van rond de nul graden maakt het er niet makkelijker op. Het enige stukje huid dat bij mij zichtbaar is zit rond mijn ogen. De rest is dubbel dik ingepakt. Het is niet eens erg lopen langs de waterlijn. Soms wordt je gezandstraald, maar verder gaat het prima. Bij de tweede stempelpost rust ik vijf minuutjes. Even de benen rust gunnen. Acht kilometers zitten er nu op.

Vanaf IJmuiden aan Zee gaat het door de duinen, het Nationaal Park-Zuid Kennemerland in. Dan de duinen over, nooit geweten dat het hoogte verschil zo aanzienlijk is. Best wel zwaar. Op NAP niveau is het uitblazen bij Landgoed Duin en Kruidberg. Dan gaat het zuidelijker naar Het Kopje van Bloemendaal. Omgeving bevestigend zijn de vele hockeyvelden die je hier vindt. En de auto’s van Paps en Mams zijn dat al helemaal. “Die van mij is groot en duur…. En die van jou?” Bij het Kopje hou ik weer even halt. Die duinen blijven maar glooien. Hoewel het over bestrating gaat is het wel lastig en vermoeiend lopen.

We lopen richting dan naar Overveen. Komen zelfs langs het station, maar ik kan mijn auto net niet zien staan. Misschien maar goed ook anders De 30 van Zandvoort wil ik nog instappen. De laatste stempeltje voor de finish heb ik net laten zetten.

We gaan bij Kraantje Lek weer de duinen in. Uit een gesprek van medelopers heb ik opgevangen dat het laatste stuk saai wordt. Maar al lopen richting Zandvoort vind ik het nog best meevallen. Je ziet het dorp liggen en je komt steeds dichterbij. Een prettig moment. Eén kilometer voor het einde delen ze een rolletje snoep uit. Goed bezig organisatie!

Midden in het dorp is de finish. Ik krijg een roos, een stempel en een herinneringsmedaille. Ik vergeet helaas wel mijn wandelboekje te laten afstempelen. Maar dat is nu minder erg als over een tijdje. Ik ben blij dat ik er ben. Ik ben moe, koud, uitgewoond, bezweet en nog een heel eind van huis. De trein vertrekt pas over 20 minuten als ik het station op loop. Maar ik heb nu wel mooi de tijd om een heeeerlijke chocolate chip cookie te kopen. De trein staat er al en ik kan nu mooi beschut uut blaozen op het klapbankje op het balkon. Als ik even later op station Overveen uitstap en weer bij de auto ben kleed ik me super snel om. Een bezwete blote bast bij plus één graad is geen aanrader.

Onderweg naar huis ben ik blij met de cruise control. Even na half vijf rij ik Kampen weer in. Een hete douche is het enige wat ik nu wil.

De hele organisatie van dit wandelevenement is perfect. Bij het stempelen is nergens oponthoud geweest. Toch knap als er rond de 4000 lopers zijn. Bij iedere stop kreeg je een gratis consumptie: drinken, cup cake, krentenbol met weer drinken, een mandarijntje. En dan rolletje snoep als bonus. Maar de Dutch Mountains zijn best een hele kluif.