Resumé oktober 2011

• Lopen… : 34 km
  • Fietsen.. : 126 km
  • Deze maand wel heeeel erg weinig gedaan als ik zo de cijfers zie. Niet heel gek als: één week nog vakantie vieren in het buitenland is, één week te slecht weer is om naar buiten te gaan en de laatste week van de maand met koorts verplicht binnen zitten is.

Ameland – De Foto’s

Album Ameland - Wandeltocht Tussen Slik en Zand
    Het weer tijdens de wandeltocht is perfect. Eind oktober en de lucht is strak blauw en er staat een klein windje. Verradelijk weer zo zal later blijken. Met Pa en Annie drie dagen op Ameland geweest. Annie en ik hebben meegelopen met de “Tussen Slik en Zand” wandeltocht.

Na het lopen zijn we gedrieën nog over het eiland aan het toeren geweest om ‘Ameland te zien’. Het zijn een drietal fantastische dagen geworden.

Oh Ja, Verradelijk? Zondagavond heb ik koorts gekregen en moest ik de volgende dagen in huis blijven. Te veel frisse lucht gehad waarschijnlijk.

Externe link :

• Mijn Ameland foto’s
  • Website : Tussen Slik en Zand
  • Foto’s van de organisatie
  • Dauwtrappen op Ameland

Om zes uur ben ik klaarwakker. Ik probeer het nog wel te rekken maar de Zzzz’s komen niet terug. Ik krijg wel weer een geweldige idee, “als ik nu eens naar het strand ga?” Het strand is maar één kilometertje verderop. Dauwtrappen op Ameland Ergo, na een beetje treuzelen, het was nog stikkedonker, loop ik om kwart over zeven het hotel uit. Goed ingepakt want het is erg fris, een graad of vier.

Ik loop stevig door om toch het morgenrood goed te zien. ’t begint al een beetje licht te worden. Na een korte vlotte wandeling sta ik op het strand. Verbazingwekkend, ik ben alleen, en ’t is nog wel zo’n mooie ochtend. Ik loop eerst naar de waterlijn. Hier fotograferen is geen succes. Het is zo donker dat de sluitertijd op seconden staan. Hou dat maar een perfect stil……. Dat gaat dus niet werken. Halverwege het strand staat een markeringspaal. Die gebruik ik als vaste basis. Het fotograferen gaat beter, maar lastig blijft het wel.

Ik blijf zo’n 40 minuten op het strand. Na een tijdje ben ik niet meer alleen. Een vrouw laat de hond uit. Een man heeft hetzelfde idee als ik en komt foto’s maken. Maar het echte morgenrood heeft hij gemist.

Met een prettig gevoel loop ik terug naar het hotel. Het is net acht uur geweest. Dauwtrappen op Ameland Ik heb zo’n vermoeden dat Pa en Annie in de ontbijtzaal zitten en dat klopt ook nog. Verder is er niemand. Verbaasd kijken ze me aan als ik met jas en tas binnenkom zetten. Tja foto’s maken hè.

Na het eten effe een snelle douche en dan zo rond half tien uitchecken. Gelukkig hebben we gisteren het eiland op ons gemak bekeken, daarom rijden we nu maar direct naar de boot. We zijn niet eens de eerste. Ik zie andere mensen met papieren richting loket lopen, dat doe ik dan ook maar. Mijn aankomst wordt geregistreerd en ik krijg een groene kaart mee zodat ze kunnen zien dat ik aangemeld ben.

We staan midden op de boot geparkeerd. We hebben bijna een schoenlepel nodig bij het uitstappen. Links en rechts brede auto’s en weinig ruimte voor uitstappen. Maar met een beetje wringen gaat het wel. Pa en Annie duiken naar het benedendek. Ik ga eerst nog even naar boven om het vertrek vast te leggen. Dan ga ook ik naar beneden om een bakkie koffie te halen.

Voordat de meute terug naar de auto’s gaan, lopen wij al richting auto. Dauwtrappen op Ameland Zonder toeschouwers wringen we ons weer naar binnen. Daarna is het een kwartiertje wachten voordat we aanleggen. Redelijk vlot rijden we de boot af. Daarna rijden we de heenweg in omgekeerde weg weer terug naar huis.

Even voor één uur zet ik de auto stil bij de Chinees. Even makkelijk warm eten scoren en dan vlug naar het huis van Pa om het op te peuzelen. Ik heb nog geen trek, maar het smaakt prima. Een mooi einde van een fraaie drie dagen Ameland.

Tussen slik en zand

Met de kamer is niks mis mee, ik heb goed geslapen. Het hotel heeft weekend tijden voor het ontbijt, daarom kunnen we pas om acht uur naar beneden. Voor mij niet erg, maar Pa is echter een vroege eter. Het ontbijt heeft een erg ruime keus. Daarna de spullen bij elkaar zoeken en om 09:45 gaan Annie en ik richting start. Het is een kleine kilometer lopen (volgens Google Maps).
    We lopen het pleintje op als van het openingswoord net de laatste zinnen gezegd wordt. Geen idee wie het was, misschien wel Midas Dekkers die ook rondloopt.

We moeten nog betalen en een routekaart krijgen. Tot mijn schrik kan dat alleen opgehaald worden bij het VVV. Daarvoor moeten we het dorp uit richting boot lopen. Tussen slik en zand Niet echt handig van de organisatie. Tijdens de wandeltocht vertellen we het toch nog aan een paar organisatie mensen. Niet iedereen komt van de boot. Van het VVV kantoor lopen we weer dezelfde weg terug naar de startplek. Dan pas kunnen we starten.

Via de kleine straatjes van Nes naar de rand van het Dorp. Bij de eerste boerderij moeten we door de stal heen lopen. De koeien staan nog buiten, maar ze hebben het wel aardig volgezet met kinderspelletjes toestellen. Via het weiland, wat nog een aardig stuk is, lopen we richting zuiden naar de Waddenzee dijk. Het wordt het “klunen” over een bruggetje over de sloot. Via de dijk, waar we later nog overheen moeten, lopen we onderlangs richting Hollum. Op het zes kilometer punt is er een verzorgingspunt. Goed georganiseerd, er is van alles: Thee, koffie, plakje cake, appel, schaal met dropjes. We hoeven de portemonee niet eens te trekken, ’t is gratis.

Als we verder lopen maken we een fout. Voor de 17 km moeten we terug langs De Verbindingsweg lopen, maar we lopen mensen achterna die de 10 km lopen. We ontdekken onze fout pas als we erg ver gelopen hebben. Nou, dan maar deze afstand lopen. Al nadenkend en pratend over de afstand komen we tot de conclusie dat het niet heel erg is. Met de 2x 900 meter voor het hotel en de 2x 1000+ meter voor het VVV lopen we toch meer dan de 10 km. Als we onderweg, zo even voor half één, pauzeren voor de lunch en ik op de Sports Tracker kijk, zie ik dat we al op bijna 9,5 km zitten. Ik heb de Apps na het VVV kantoor en vlakbij het startpunt pas aangezet.
    Helaas weet ik de exacte afstand niet. Ik heb de Apps tijdens de rust op pauze gezet (’t drukt de gemiddelde snelheid als je zit maar de tijd wel door laat lopen). Bij vertrek vergeet ik de Apps echter weer aan te zetten. We waren al redelijk dichtbij Nes, Ik denk dat we nog zo’n 2 kilometer gelopen hebben. Al met al hebben we totaal een kleine 15 kilometer gelopen. Vuurtoren Ameland Niet erg dus dat verkeerd lopen. Het laatste stuk door de duinen waren nog redelijk zwaar ook. Onverhard terrein en nog klimmen en dalen ook.

De vroege terugkomst heeft nog meer voordelen. We kunnen met z’n drieën nog met de auto over het eiland rijden. Even meer dan Nes bekijken. Pa was tijdens onze wandeling naar het Natuur museum geweest. Het ligt naast het hotel, dus goed te belopen voor hem. Uit zijn verhalen te horen heeft hij erg genoten van het museum.

Na een zeer aangename douche en een korte rustperiode vertekken we eerst richting Buren. Daarna rijden we via Nes naar de andere kant van het eiland. We rijden via Ballum naar Hollum. Bij “De Phenix”, een koren- en mosterdmolen, stoppen we om eens binnen te kijken. Hij is open en staat aardig te draaien. Van de molen nog richting vuurtoren om dan weer terug naar Nes te gaan.

Even opfrissen op de kamer, en om half zes lopen we richting het restaurant. Deze keer niet in het hotel, maar een stukkie verderop. Blijkt dat dit restaurant nog maar 3 dagen open zijn, daarna sluit het definitief de deuren. Niet vanwege de resessie, maar veranderende standpunt van de eigenaar van het gebouw. Niet alles van het menu kunnen we kiezen, neemt niet weg dat het gekozen eten heerlijk is. De tijden tussen de gangen waren veel beter dan gisteren. Met een heerlijke sorbet besluit ik de maaltijd. Veel gedaan vandaag, dus dat heb ik wel verdiend.

Met een beetje kanaalzwemmen op TV besluit ik de avond.

Richting Ameland

Vandaag is het toch wel een bijzondere dag. Pa, Annie en ik gaan vanmiddag naar Ameland toe. Hoewel we in Nederland blijven is de voorbereiding iets nerveuzer dan andere reizen. De gemakken van huis heb je niet en aangezien Annie en ik morgen een wandeltocht gaan lopen, moet je ook nog eens zorgen dat je daarvoor alles meehebt. Je kan niet even terug om je wandelkousen te halen. Overtocht naar Ameland Maar gelukkig is dit niet de eerste keer dat ik op reis ga, inmiddels weet ik wel wat handig en makkelijk is en wat niet. Daarom is het ook niet erg als Annie en ik ’s ochtends nog even naar Bataviastad gaan.

Om kwart over één ben ik bij de flat van Pa om richting Ameland te gaan. Koffers in de auto en hup opweg. Via Lemmer, Heerenveen en Leeuwarden rijden we naar Holwerd. Onderweg is het toch redelijk druk. Het zal wel komen door het einde van de herfstvakantie hier in het noorden. Maar nergens staan we stil.

Even voor drie uur rijden we door de toegang van de boot naar Ameland. Hij vertrekt om half vier, Maar tijdens het wachten wordt er aangegeven dat er 25 minuten vertraging is. Na inschepen, stappen we uit en gaan we richting zonnedek. Het is inderdaad mooi weer maar het waait (uiteraard) wel. Boven is gelukkig wel een afgesloten ruimte, dus zitten we uit de wind. We hadden eigenlijk vanaf de autodek naar beneden moeten gaan, daar is het lekker warm en zijn de stoelen lekker zacht. Ook kun je hier de versnaperingen krijgen.Nes,Ameland Iets om te onthouden voor de terugweg.

Na 45 minuten varen zijn we op Ameland. Na een kleine drie kilometer zijn we bij het hotel. Ze hebben ons kamers op de eerste etage gegeven, mooi naast elkaar. Voor het eten nog een beetje opfrissen en dan om zes uur gaan we naar het restaurant. Zijn er in het begin nog maar drie tafels bezet, gaande weg loopt het vol. Het is zelfs druk. Je kan het merken aan de tijden tussen de gangen. Wachten wordt regel, Even na acht uur kunnen we richting kamers.

Het hotel,,WestCord Hotel Noordsee, heeft mooie kamers. Ook het aanbod van televisiezenders is goed, gewoon alle zenders die je thuis ook hebt. Hierop zie ik Voetbal International van RTL7 de Televisierring winnen.