Resumé september 2011

  • Lopen… : 66 km
  • Fietsen.. : 152 km
  • Een slechte zomer heeft gelijk een weerslag op de afstanden van lopen en fietsen. Met een 60 kilometer rondje om Zwolle ben ik toch nog boven de honderd fiets kilometer gekomen.

    Treinen door Nederland

    Bij de AH heb ik een dagkaart van de NS voor weinig op de kop kunnen tikken. Een hele dag treinen (na 09:00 dan) voor maar 14 euro. Oude tijden herleven. Rode stip is overstappen. Volg de nummers voor de gereden route Als tiener ben ik ook ooit eens aan het toeren geweest. Drie dagen sporen in binnen 10 dagen. Een zomer heb ik er zelfs twee gekocht. Heerlijk boemelen in de trein.

    Vandaag, in mijn toch al goed gevulde vakantie, ga ik wederom door Nederland heen. Geen idee waar ik naar toe zal gaan.

    Om 09:03 vertrek ik richting Zwolle. In Zwolle komt de trein richting Schiphol er net aan. Betekent dus dat ik makkelijk een plekje kan vinden, normaal staat die er al en dan is het ergens bij zitten. Ik ben van plan om naar Utrecht te gaan, maar Schiphol is ook wel leuk.
    Na een pitstop terug richten Amsterdam CS. Hier loop ik even het station uit, maar lang blijf ik er niet, hooguit 10 minuten. Daarna is het Haarlem naar Rotterdam CS. Ook hier stap ik uit, en blijf er hooguit een half uurtje. Nu heb ik Venlo in het vizier.

    In Eindhoven wordt het nog even verwarrend. In de trein zeggen ze dat ‘ie niet meer verder gaat en dat we naar perron 2 moeten om verder te gaan. Dus snel uitstappen, tunneltje onderdoor naar het andere perron. Daar aangekomen staat er een trein, maar op de borden staat “Niet Instappen”. De omroepinstallatie laat weten dat de trein naar Venlo gereed staat op perron 3, mmmmm daar ben ik uit gekomen. Amsterdam CS Dus snel weer naar perron 3 en gauw instappen. Ergo, met dezelfde trein uit Rotterdam CS ga ik verder naar Venlo. Mijn zitplaats is wel iets verbeterd, nu merk ik de airco wel. Die ander plaats was erg warm.

    In Blerick stap ik uit. Hier heb ik mijn rijopleiding van het Leger gedaan. De kazerne is er nog maar is omgetoverd tot gemeente gebouwen. Er is geen toegangspoort meer dus ik kan zo naar binnen. Oude tijden herleven. He daar zat de dokter (slechte herinnering aan). De kantine is er ook nog. Gebouw B was mijn peletonsgebouw. In gebouw A zat de administratie.
    Helaas hebben ze van het middenterrein, toen een heel groot groen grasveld, een parkeerplaats gemaakt. Niet eens netjes, nee gewoon asfalt erop en klaar. Erg jammer allemaal. Vie de “poort” loop ik naar Venlo. De oude route als we gingen stappen. Via de brug over de Maas de stad in. Er is niet veel van de oude kade overeind gebleven. Grote gebouwen staan er allemaal. Blerick Via de winkelstraat loop ik richting Station.

    De trein naar Nijmegen is net weg. Ik heb geen zin om te wachten en pak de eerstvolgende trein terug naar Eindhoven CS. Daar stap ik over op de trein richting ’s Hertogenbosch. en vandaar neem ik de sneltrein naar Zwolle. Ook in deze trein heb ik vaak gezeten, maar toen was het vanaf Tilburg naar Zwolle. Ook weer een militaire dienst herinnering.

    In Zwolle duik ik eerst een AH to Go in. Ik heb nog een bon voor een Tripple Chocolate Chip Cookie. En in een broodjeszaak koop ik nog een Kip Kerrie bol. De trein naar Kampen laat ik aan me voorbij gaan, er gaat er nog wel een. Eerst rustig eten.

    Om half negen rijdt de trein Kampen binnen. Een half uur later en ik had het klokje rond gemaakt. Snel de fiets pakken en vlug naar huis, ik heb het helemaal gehad.

    Stoomtram Hoorn Medemblik

    Na een week in de bus te hebben gezeten wil je wel eens wat anders. Dus vandaag ga ik in de trein zitten. Samen Pa en Wouter gaan we naar Hoorn toe om daar met de stoomtram naar Medemblik te gaan. Stoomtram Hoorn Medemblik Volgens mij een van de langste stoom ritjes van het land. Een enkeltje duurt ruim een uur. Onderweg wordt gestopt in Wognum.

    In Medemblik hebben we 90 minuten de tijd voordat de stoomtram teruggaat. Net genoeg om de stad in te lopen en bij de eerste de beste eetgelegenheid te gaan zitten. De uitsmijter Ham en Kaas smaakt prima. Pa en Wouter gaan voor een Appel Spek Pannenkoek. Na het eten is het weer terug lopen naar het station. Het is zonniger geworden dus het een mooi ritje wordt alleen maar mooier.

    Bij de stop in Wognum mag ik op de bok komen. Heel aardig van die machinist. Hij moet de tijd ook vol maken en een pratertje is dan niet erg. Wel moet hij zorgen dat er genoeg stoom aangemaakt wordt om verder te gaan. Stilstaan in een stoomtram is moeilijker dan er mee rijden.

    Wat om 11:00 begon is om 15:00 weer beëindigd. Een leuke dag met prima weer. Een kijken waar nog meer gestoomd wordt.

    Externe Link :

  • De foto’s
  • Engeland – Yorkshire en Lake District – de foto’s

    Album Engeland - Yorkshire en Lake District
    De foto’s van mijn reis naar Engeland. London, York(shire) en The Lake District als doel. Met 1449 foto’s teruggekomen, maar toch 230 plaatjes gevonden die mijn reis beschrijven.

    Het stedelijke van Londen. Het sfeervolle Yorkshire. Het indrukwekkende Lake District. Van Fountains Abbey werd ik wel even stil.

    Externe link :

  • Engeland – Yorkshire en Lake District foto’s
  • Het Kanaal weer over

    Wederom is het vroeg dag. Ook nu weer vertrekken we rond acht uur. ’s Ochtends bij het ontbijt heb ik dezelfde tacktiek als gisteren. Een Engels ontbijt, want je weet maar nooit. File op de M25 Er wordt niet veel getreuzeld. Er is maar één ding belangrijk deze morgen en dat is de boot halen. Met een stuk over de beruchte M25 rondweg om Londen kan het zeker geen kwaad om rap te vertrekken.

    Het staat wel vast op de M25, maar dat is gelukkig aan de andere kant. Wel zijn er veel wegwerkzaamheden onderweg. Als Top Gear kijker ben ik hierover niet verbaasd. Met zo’n 20 minuten voor afvaart staan we in rij 123 te wachten achter de andere Effeweg.nl bus. Dit is de Highlight England bus. Zo in de bus kijkend zit die voor 95% vol. Heel wat anders dan onze 67% vullingsgraad van ons. Met een half uur vertraging vertrekken we naar het Europese vasteland. Ik positioneer me links op het achterdek. Vanaf hier krijg je na de haven van Dover een fantastisch uitzicht over The White Cliffs. Met de zon in de rug en strak op de rotsen gericht, een kalme zee en geen hangende heiigheid kan het uitzicht niet beter. Het stopt dan ook niet na tien foto’s. Hopelijk zit er minimaal één hele mooie tussen.

    Even voor één uur zijn we in Calais. The White Cliffs of Dover Met de klok een uur vooruit is het ineens twee uur. Als we om zes uur in Terheijden worden verwacht dan is het nog stevig aan poten. Als je dan bedenkt dat Antwerpen gepasseerd moet worden tijdens de spits, dan wordt er vlot doorgereden en maar één keer gestopt. Een tien minuten pauze vlak voor Antwerpen is alles wat erin zit. Gelukkig loopt het iets en zijn we na 25 minuten pas vertrokken. We staan wederom achter de andere Engelandvaarders bus. De chauffeur heeft dit punt uitgekozen om de barrekening te vereffenen, iets wat bij ons al rijdend gebeurd is, vlot loopt het niet door daar in de bus. Via de Liefkenstunnel rijden we om Antwerpen heen. Het Kanaal bij Dover De Kennedytunnel staat namelijk helemaal vol. Wij hebben hier geen last en van en met maar een kleine file schiet het bij ons redelijk op.

    Met een vertraging van 30 minuten komen we in Terheijden aan. De overige bussen waren er al. In de Gouden Leeuw krijgen we het afscheidsdiner. Net als vorig jaar zo’n vreetschuur waar een stuk of 6 bussen samenkomen om “gezellig” afscheid van elkaar te nemen. Hier wordt de groep ook gesplitst en heeft iedereen een nieuwe bus aangewezen gekregen om de servicelijnen in te gaan. Het schnitzeltje en de patattekes smaken echter prima. Op de boot voor het laatst gegeten, m’n maag begon al iets te rammelen.

    In een nauwe straat en met veel mensen met grote koffers rond de bussen is het er nerveus druk. iedereen wil naar huis en voor de meesten, net als ik, is het nog een lange rit. Ik kom in bus 19 te zitten. Deze gaat naar: Utrecht, Amersfoort, Harderwijk, Zwolle, Nieuwleusen en Meppel. Effe weg wordt nu een lange zit. Pas om vijf voor elf ben ik in Zwolle.

    In de bus tref ik twee andere mensen die naar Kampen gaan. Aangezien het kampertreintje net gemist is zijn zij van plan om de Regiotaxi te nemen en zo vanaf Zwolle naar Kampen te gaan. Het Kanaal Ik heb geen verstand van taxi’s in Nederland, zeker geen Regiotaxi, maar dit blijkt goedkoper en een beter alternatief dan een “echte” taxi. In Harderwijk is een taxi besproken voor kwart over elf, maar als we om elf uur voor het station staan blijk ‘ie er al te zijn. Vlot zijn we in Kampen. De taxi, achttien euro voor ons drieën, wordt door ons samen gedeeld. Er wordt in de Brunel uitgestapt. Mijn medereizigers zijn dan thuis en ik moet maar drie honderd meter lopen. Ik was van plan om met de trein te gaan en dan lopend naar huis te gaan. De stadsdienst in Kampen stopt er al om zeven uur mee. Vanaf het station toch gauw een tippel van dertig minuten, dus deze 300 meter is maar een peulenschil.

    Om kwart voor twaalf plof ik in de stoel. Ik ben vandaag toch nog thuis gekomen. Niet erg als je 21 uur onderweg bent, maar als je dit met het vliegtuig doet dan kun je veeeel verder dan Londen zijn. Neemt niet weg dat ik me deze vakantie zeer goed vermaakt heb. Op twee regen buien na, waarvan één toen ik buiten liep, is het verder erg mooi weer geweest. De zon is veelvuldig gezien en temperatuur was ook niet verkeerd. Al met al niet slecht voor een najaarsvakantie.

    Previous Entries