Zomervakantie

Dolomieten, Italië Net mijn zomervakantie geboekt. Deze keer geen auto, trein of vliegtuig. Lekker eens een georganiseerde busreis naar Italië maken. De Dolomieten en het Gardameer ga ik eens van dichtbij bekijken. Alleen alles uitpluizen, boeken en reizen is zeer aangenaam, maar een keer “vermaakt worden” en “meehobbelen in een bus” is ook niet verkeerd. 15 Jaar geleden heb ik ook zo’n soort reis gemaakt en die was prima bevallen. Toevallig ook naar Italië, maar dan Florence en Venetië.

Nu maar duimen dat de reis doorgaat. Ik heb wel vaker van anderen gehoord dat hun reis geannuleerd werd door te weinig deelnemers.

Zeeland

In een volledige donkere kamer wordt ik wakker. Toch is het half zeven. Niet verkeerd dat men hier rolluiken voor de ramen heeft zitten. Voordat ik ga eten eerst alvast alle spullen bij elkaar zoeken en opruimen, dan kan ik snel weg. Buiten zie ik Pa al lopen. Hij heeft al gegeten en loopt nog even in de buurt voordat we weer in de auto gaan zitten. Containerschip Na een snel ontbijt vertrekken we rond half negen.

Binnendoor rijden we naar Maassluis om de pont naar Rozenburg te nemen. Dan zijn we in ieder geval aan de goede kant van het water. Via de N57 rijden we naar Veere. Onderweg stoppen we in Burgh-Haamstede voor een bakkie koffie en later zoeken we een goeie foto plek voor de Oosterscheldedam. Zo’n plekkie zoeken gaat wel, maar de bekendste plek rijden we helaas voorbij. Op Neeltje Jans gaan we ook nog even kijken. We nemen geen tijd om naar binnen te gaan.

In Veere is het nog rustig, maar het is ook nog maar half elf. We rijden een paar rondjes door het rustieke oude gedeelte. Steden van heel vroeger hebben gezellige kleine straatjes en pleinen. Veere is net zo. Moderne jonge steden hebben geen geschiedenis en ook weinig sfeer. In Veere zie je de geschiedenis aan de huizen.

Om elf uur zet ik de Tomtom op huiswaarts. Het is nog zeker drie uur rijden. Oosterscheldedam Onderweg gaan we ook nog ergens eten, daar ben je toch al gauw een uurtje meebezig. Het zal vanmiddag al vroeg druk worden op de weg zo met dat Pinksterweekend voor de deur. Dus het is zeker niet slecht om nu al te gaan rijden. De mooie punten van Nederland hebben we voor vandaag toch al gezien (Oosterscheldedam, Neeltje Jans en Veere).

In Rozendaal stoppen we langs de snelweg bij een Van der Valk. Iedereen wil hier om twaalf uur eten. Het eten smaakt prima, maar het duurt wel heeel errug lang voordat alles rond is. Er loopt genoeg personeel rond, daar kan het niet aan liggen. Wij treffen weer iemand die wat vlugzout zou kunnen gebruiken.

Via Breda rijden we verder. Bij een belangrijke kruizing zit ik uiterst rechts terwijl ik links moet staan. Nou ja, dan maar niet via Utrecht, dan maar naar Den Bosch. Dan via de A50 maar op naar Kampen. Veere Helaas staat er na twee uur al een file bij Valburg. Gelukkig rijdt het redelijk door en met nog een kleine benenstrek pauze bij een tankstationvlak voor Apeldoorn rijden we even na half vier Kampen binnen. Ik heb nog net tijd om m’n koffer naar binnen te brengen. Binnen tien minuten ben ik al weer weg, want ik moet om half vijf in Zwolle zijn. Eens kijken hoe ik de afgelopen veertien dagen volgens de weegschaal bij de diëtiste ben doorgekomen.
Een prima resultaat geeft de schaal aan. Ik had gehoopt op vijf, maar het zijn er min vier kilo geworden. Niet gek voor een vakantieperiode. ’s Avonds loop ik toch maar weer een rondje van vijf kwartier buiten Kampen. Afgelopen twee weken heb ik veeeel in de auto gezeten, nu maar weer met de benenwagen.

Rotterdam en Kinderdijk

Even na tien uur ben ik bij Pa. We gaan deze keer naar Rotterdam. Even een klerûh winkel bezoeken, niet dat ik iets nodig heb, mijn kast puilt uit van de “te kleine maten”, maar binnenkort kom ik er weer langs die maten op mijn weg terug.

Via de polder, langs Utrecht en daarna Rotterdam in. Onderweg nog even gestopt om de benen te strekken en iets te drinken. Rotterdam In Rotterdam gaan we dwars door het centrum. Goed getimed is het, ’t is net twaalf uur geweest. We schieten niet hard op, maar we hebben nu wel mooi tijd om om ons heen te kijken. Via de Coolsingel en over de Erasmusbrug komen we bij de winkel in de Pretorialaan. Zoals te verwachten is er geen parkeerplek voor de deur, maar in gelukkig in de buurt nog wel. Ik zoek een parkeermeter, maar wat blijkt, ’t is hier Gratis!! Voor de zekerheid vraag ik het toch even aan een voorbijganger, maar die zegt dat het niets kost. Gekke gemeente, maar wie ben ik om te klagen. Met een bodywarmer (op mijn krimp gekocht) verlaten we de winkel.

Langs De Kuip rijden we de stad uit. Bij een groot winkelcentrum stoppen we voor de lunch. Een broodje makreel en een broodje zalm filet EN twee zoute haringen vormt onze lunch. Kinderdijk Mmmmmmm. Goed verzorgd en goed schoongemaakt. De vis glijdt heerlijk naar binnen. Mijn bolletje eet ik toch maar niet op, de zalm filet uiteraard wel.

Weer opweg zien we dat Kinderdijk in de buurt moet zijn. Tom en Tom geeft aan dat het maar een kwartiertje rijden is. Aangezien het twee uur is hebben we nog mooi de tijd voordat de avondspits losbarst. Rotterdam is geen plaats om dan op de weg te zitten.
Als echte tourist wil ik zo dicht mogelijk bij de molens komen. Een parkeerwacht houdt ons tegen. Parkeren kost 12,50 en dan moet je ook nog verder lopen. “Pffff, echt niet”, denk ik. Uiteraard zet ik de auto in z’n achteruit. Via de dijk hebben we ook mooi zicht op de molens. Misschien wel beter als dichterbij. Mijn telelens heb ik niet voor niks meegenomen. Snel wat foto’s maken. Okay het wordt iets meer dan wat foto’s.

Kinderdijk De tomtom stel ik nu in op Vlaardingen. 53min rijden en weer dwars door Rotterdam. Via de Coolsingel komen we aan de westkant van de stad. Daarna hebben we het hotel (Campanille Vlaardingen) snel gevonden. Even na half vier checken we in. Onze kamers zitten op de beganegrond. Dan hoeft Pa ook geen trap op. Campanille hotels zijn mooi en gemakkelijk. Ze hebben altijd een Grill Restaurant. Vanavond ga ik in ieder geval voor de lekker stukkie vlees. Mmmmmm.

Schiphol

Geen vakantie is compleet zonder een bezoek aan Schiphol. Samen met Wouter ga ik er vandaag naartoe. De dagindeling zal bekent zijn, maar dat is zeker niet vervelend.

Hoewel…. vandaag wijken we iets af. We gaan eerst naar Schiphol toe. Onderweg stonden we om 11:00 nog in een korte file op de A6. Schiphol Net even voor Muiderberg, de brug zal wel op geweest zijn. Daarna, in het druke verkeer, vergeet ik de Gaasperdammerweg op te gaan. Nu naar de Luchtvaart hobbyshop (LHS) gaan is iets om. Dan maar eerst op Schiphol rondkijken. De inwendige mens moet ook geholpen worden. En bij de Burger King is het nog rustig, dus eerst maar even eten besteld. Voor mij sla met kip, je moet toch om de lijn denken.

Na de lunch gaan we naar buiten. De eerste twee plekken (tussen de E, D en C pier) gebeurd weinig. Maar helemaal links op het platform gebeurd genoeg. De vliegtuigen komen aan op de Aalsmeerbaan (06) en af en toe komt er een binnen op de Kaagbaan (36R). Prima zicht vanaf hier. De één na de ander komt binnen. Goed dat we “zo vroeg” hier zijn. Ruim drie kwartier staan we te kijken. Binnen worden we weer wat warmer. Echt koud is het niet maar de harde wind blaast goed door mijn jasje. Om echt warm te worden nemen we een kop koffie boven bij de vertrekhal. SchipholSamen met Lex van Hulsen heb ik hier ook gezeten vlak voordat we naar India gingen….. snif nostalgie.

Met de auto rijden we rechtstreeks naar de LHS. Even rondkijken, genieten van alle vliegtuigspullen. Toch nog maar een boekje kopen (Airport Spotting Guides, Europe). Een handig boekje als je op een vreemde luchthaven bent. Ook maar twee setjes oranje oordoppen gekocht. Je kan ze maar beter hebben. Als ik weer eens in den vreemde ben en het erg luidruchtig is. Altijd handig.

We rijden richting Haarlem om naar de officiële Spotters parkeerplaats te gaan. Ook hier hebben we geluk. Alle vliegtuigen die net binnen kwamen gaan nu weer weg. Op een gegeven moment stonden er wel 7 vliegtuigen te wachten en in de verte kwamen er nog meer aan. Gelukkig gingen er ook twee 747’s en een MD11 weg. Altijd leuk om de hele grote vliegtuigen te zien vertrekken. Voor je gevoel gaan ze veel te langaam om los van de grond te komen. SchipholOok hier neem ik de nodig foto’s. Ik moet het rustig aan doen want de batterij van de camera is bijna leeg. Snel nog even naar een ander hek toe, je staat dan dichter bij de opstelplaats van de vliegtuigen voordat ze toestemming krijgen om te vertrekken.

De weg terug verloopt gesmeerd. Even een kleine file van de A9 op de A1, maar voor de rest rijdt het door. Via Harderwijk en de A28 zijn we om 17:15 in Nunspeet. Eten bij restaurant Joris is een traditie geworden. Napraten over de dag. Kijken naar de spoorwegovergang bij het station en zien dat iedere tien minuten de bomen dichtgaan omdat er weer een trein langs gaat. Genieten dus. En dan niet alleen van het eten, die smaakte weer prima… zelf zonder patat of gebakken aardappelen.

BeFraLux

De foto’s van mijn rondrit door België, Frankrijk en Luxemburg.
Vier dagen toeren en bijna 1400km gereden.