Reisbureautje spelen

Vandaag een aanslag gepleegd op mijn Credit Card. De hele zomervakantie, die ik trouwens in het najaar opneem, gereserveerd en betaald.

Het najaar is ook een mooie tijd om te reizen. Deze trip gaat naar Noorwegen toe. Net als in mei ben ik ook nu continu onderweg. Wat ik ga doen…..

Vliegen van Amsterdam naar Oslo(Gardermoen). Dat doe ik met Norwegian.no. De volgende dag vlieg ik met dezelfde maatschappij naar Stavanger. Vanaf Stavanger is het heel vroeg opstaan om de boot naar Bergen te nemen. Vertrek 07:20, aankomst in Bergen om 11:30. Varen van stad naar dorp, tussen veel eilandjes door. ’t lijkt me erg leuk.
Vanaf Bergen pak ik de trein en reis ik eerst naar Flam. Vanaf Myrdal naar Flam loopt een 20 kilometer lang trein traject. Volgens velen staat deze treinreis in de top vijf van mooiste ritjes ter wereld. Nou, dat wil ik dan wel eens zien. In Flam blijf ik een nacht slapen, de volgende dag met de Flambaan weer richting Myrdal en daarvandaan door naar Oslo.
In Oslo blijf ik twee nachten. Eens kijken hoe de stad veranderd is sinds mijn allereerste stedentrip daar naartoe. Eens kijken of het Bislettstadion al gereed is. De vorige keer was het een bouwput. Na Oslo vlieg ik terug naar Amsterdam.

Het heeft even geduurd voordat ik de reis op papier rond had. Ik heb lekker weer reisbureautje kunnen spelen. Alles wat ik vond sluit redelijk goed aan bij de rest. Alleen die 07:20 vertrek naar Bergen ben ik niet zo blij mee. Maar de volgende boot gaat pas om 16:30. Niet echt een alternatief. Gelukkig, als echte Hollander zijnde, ben ik zeer tevreden over de prijs van de boot, 22 euro voor vier uur dobberen. Belachelijk, straks laten ze ons het tweede stuk zwemmen.

Eindresultaat is het belangrijkste

Ergens in april j.l. kreeg ik een brief van de woningbouwvereniging om tegels uit te kiezen. In mei en juni krijgt dit gedeelte van de wijk een nieuwe douche en wc betegeling. Wit en blauw heb ik doorgegeven. Het leek allemaal nog zo ver weg.

Inmiddels is het zo ver dat ik aan de beurt ben. Eigenlijk zouden ze op 18 mei al komen, maar ik moest toen nodig op vakantie. “Dan komen we op 26 juni toch”. Prima vond ik toen.

Maar ja nu is het dan zo ver. Gisteren de losse dingen van de wand gehaald. Ook sommige lampen moesten tijdelijk verdwijnen. Om 07:30 staan ze op de stoep. Gelukkig mag ik daarna naar het werk. De eerst twee dagen breken ze af. Als ik thuis kom zie ik dit…… gruis, plastic en witte voetstappen. Je wordt er niet vrolijk van. Je huis ben je kwijt. Als je iets wil moet je de pantoffels aan, heerlijk op blote voeten door het huis banjeren zit er de komende twee weken niet in. Ach, je moet het eindresultaat voor ogen houden. Gelukkig ben ik niet 24 uur per dag thuis.

Iedere dag ga ik een paar foto’s maken om zo de voortgang te zien. Achteraf altijd leuk.

Externe link :
Verbouwings fotoboek

Samen tachtig

Op een zomerse zaterdag door Amsterdam aan het varen. Ingrid en Martin geven een feestje om hun gezamelijke bijzondere leeftijd te vieren. Resultaat, 2 uur varen door een zon overgoten Amsterdam.
Het gezelschap, het uitzicht, de hapjes en de drankjes maakte het dat het een hele fijne aangename middag is.

De foto’s

Foto’s

Het is moeilijk fotograferen in Wunderland, tenminste dat is mijn mening. Misschien ligt het aan mijn camera, maar misschien ook wel aan mij. Maar met een beetje friemelen met de flitstijden, op een kwart, achtste of vierenzestigste zetten, en de foto’s achteraf bewerken in Jalbum, dan kom je toch een heel eind richting het gewenste resultaat.
Volg de link naar http://digitaal.bertselles.nl/wunderland2 om de foto’s van deze keer te bekijken.

Note : Verwijder de 2 om de foto’s van de andere keer te bekijken.

Miniatur Wunderland op herhaling

Gisteren, voor vertrek, had ik gelukkig nog gezien dat Miniatur Wunderland (MiWuLa) vandaag om 09:00 open is en niet om 09:30 open gaat. Zoals de verwachting is zijn we alle drie om 07:30 bij het ontbijt. Voor Pa en Wouter is het een beetje zoeken van wat is er allemaal te krijgen en wat zal ik eens proberen. Voor mij is het iets meer een hernieuwde kennismaking met het ontbijt van Etab. Op ons gemak eten we de broodjes met zoetigheid. Het plakkie kaas wordt wel gemist.

Om 08:15 vertrekken we richting Hamburg. Quickborn ligt zo’n 30 kilometer vanaf MiwuLa. Bij een snelweg kruizing trappen alle auto’s de remmen in, maar voor de rest gaat het prima. Resultaat: 08:55 zetten we de auto neer op de parkeerplaats voor het gebouw. We zijn zeker niet de eersten, maar we hebben nog een heleboel keus als het om een parkeerplek gaat.

Bij de kassa zeggen we dat we niet uit een Bundesland komen, maar gewoon aus die Niederlande. De poort gaat open en we lopen gelijk maar naar het spoor. De souvenirshop zullen we voor vertrek wel bekijken. Hoewel ik hier al eerder geweest ben is de indruk toch weer overweldigend. Regelmatig denk ik dat er toch nieuwe dingen staan. MiWuLa houdt je scherp door kleine dingetjes te veranderen. Iedere keer is de beleving dan weer nieuw.

Van Zwitserland komen we via Oostenrijk, Knuffingen, de Harz, Hamburg, Amerika aan in Scandinavië. Een reis waar we toch al gauw meer dan twee uur over doen. Ieder kwartier wordt het nacht in MiWuLa en veranderd het aanzien enorm. Vroeger vond ik het ook leuk om met mijn modelbaan de nacht na te bootsen. Alle lampjes en huizen geven dan een aparte sfeer. Hier in Hamburg is het nog overweldigender.

Alle thema’s in MiWuLa zijn mooi uitgevoerd. Knuffingen bestaat dan niet in het echt, maar hier is de attractie dat de auto’s en vrachtwagen als vanzelf rijden. Geen enkel wagentje zit vast, maar toch weten ze hoe ze moeten rijden en dat ze, ook hier, voor rood moeten wachten.
Helaas is het thema, vliegveld Hamburg niet gereed. Vorig jaar werd dat wel aangegeven. Er staat al wel de tafels en een groot gedeelte van de trein trajecten ligt er. Maar alles is nog maar van hout. Twee medewerkers zitten rustig hun werkzaamheden te doen terwijl honderden mensen hun dagelijks op de vingers kijken. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat en ik denk toch wel dat ik hier nog een keertje terug kom.

Voordat we weggaan nemen we eerst nog koffie/cola met lekkere koek d’r bij. Het is nog rustig in het restaurant, maar als wij plaats maken voor anderen is het toch al goed gevuld.

De Tom jongens brengen ons soepel van de binnenstad naar de snelweg van Hamburg. Bij de Elbe tunnel komen we gelukkig niet vast te staan. Gisteren was het hier een puinhoop. We nemen ongeveer dezelfde weg terug als dat we gisteren hebben gereden. Rond 13:30 pauzeren we bij een wegrestaurant. Ook hier zijn de borden vol en het formaat van het bord niet klein.

Met één of twee meer stops dan gisteren komen we weer in Nederland aan. Zo rond 18:30 staan we bij de flat van Wouter. Daarna breng ik Pa naar huis. Voordat ik naar mijn huis ga doe ik nog snel wat boodschappen. ‘k voel het middageten nog zitten, maar zometeen zal het avondeten best wel weer smaken.

We hebben alle drie een geweldige twee dagen gehad. Eén nacht van huis is goed te doen. Een bezoek aan Miniatur Wunderland in Hamburg is de reis meer dan waard.